Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Ruunaus

Red face Ruunaus

Täältä kuulemani mukaan saa heti hyviä vastauksia...

Eli 4-vuotiaaksi kääntyvä oripoika pitäisi ruunata.
    Mistä etelä-suomesta saisi edullisimmin (ja tietenkin hyvän) klinikka ruunauksen?
    Elämä on laiffii, ja jokainen tsänssi on mahdollisuus! (kiitos vaan Nykäsen järjenjuoksulle loistavista arkielman totuuksista)

Oletus

n.450 eur maksoi Orimattilassa toissa keväänä.

Oletus

Meillä täällä p-savossa klinikkaruunaus seisaaltaan + avoimeksi jätetyt haavat + 5vrk:n antibiotti oli 180e pari vuotta sitten.

Kannattaa kyllä se antibiotti pyytää mukaan, kun toiset tuntuvat antavan automaattisesti ja toiset eivät, niin saa sitten heti annettua lääkitystä jos alkaa turvotella. Mun ex-heppalainen ruunattiin ihan hankikeleillä ja suihkuteltiin+kävelyteltiin joka päivä (ihan alussa taisin kävelyttää parikin kertaa päivässä), siltikin tuli pieni tulehdus ja jouduin hakee vielä toisenkin antibiottikuurin.

Unhappy Yksi surullinen kokemus ruunauksesta

Ruunauksesta tuli vaan mieleen eräs surullinen tarina, muutamien vuosien takaa kesältä.

Oli suokkiori, vasta elämä edessään, ei ollut kuin vasta 7-vuotias. Se tuli eräälle tuttavalleni käytösongelmien takia, eikä sitä oltu koskaan käsitelty sen paremmin. Se oli vain seissyt ennenkuin tuttuni pelasti sen. Ei oltu ratsastettu, ajettu, lenkitetty, ei mitään. Välillä oli vaan päässyt ulos. Silti se oli yllättävänkin hyvässä kunnossa.

Joka tapauksessa, sinä kesänä yritettiin sitä kouluttaa uudelleen, mutta se oli erittäin hankalaa hommaa. Se oli todella uhmakas ja voimakastahtoinen ori, ja yritti käydä ihmisten kimppuun (jopa Kari Vepsän). Tuttuni päätti sitten ruunata sen, mutta kuljettaminen mihinkään ei tullut kysymykseenkään, se olisi ollut hengenvaarallista tuon hevosen kanssa.

Niimpä sitten eläinlääkäri tuli itse tallille ruunaamaan. Itse en silloin enää ollut paikalla. joten en tiedä tarkempia yksityiskohtia kuin mitä olen kuullut. Joka tapauksessa eläinlääkäri unohti antaa hevoselle jäykkäkouristusrokotuksen ja ori sitten sai jäykkäkouristuksen ja kuoli.

Oria ei oltu keritty vakuuttamaan, joten vakuutus ei korvannut. Mutta eläinlääkäri (se oli joku sijainen) joutui kyllä maksamaan korvauksia.

Toivon, ettei tällainen tarina toistu enää koskaan.
    Ei ole kiire perille, sillä jo matkakin on tärkeä.

Oletus

Mitenkään nyt ko. tapaukseen puuttumatta, niin tulipahan vaan mieleen että kylläpäs se rokottaminen taitaa olla hevosen omistajan muistin varassa. Eri asia jos on nimenomaan pyydetty rokotusta ennen ruunausta ja ell sitten unohtanut. Enkä edes tiedä miten rauhotus-nukutus-rokotus onnistuisi samalla kertaa, koiria ei ainakaan meidän ell nukuta-rokota samalla kertaa.

Multa ainakaan kukaan kysynyt edes että onko hevonen rokotettu kun ruunattiin (klinikalla). Ja harvemminhan ravipuolella (ainakaan vanhemmat miespuoliset) hevosiaan rokotuttavat...

Oletus Juu :)

Se on totta, että hevosen omistajan pitäisi muistaa itse rokotukset. Siinä olet aivan oikeassa. Itsekin tuota ihmettelin silloin.

Ori oli ihan vasta tullut tutulleni eikä tietääkseni tiedetty edes mitä rokotuksia se oli saanut. Mielestäni olisi pitänyt mainita asiasta eläinlääkärille ehdottomasti -en tiedä mainitsivatko omistajat vaiko eivät. Tarkempaan en todella miksi se oli unohtunut, liekö ollut sijaiseläinlääkärin kokemattomuutta vai mikä vahinko/unohdus, mutta todella harmi silti.
    Ei ole kiire perille, sillä jo matkakin on tärkeä.

Oletus

Mitäs mitäs... Olen harkinnut että josko jossain vaiheessa tuolta ponipojalta lähtisi pallit roskikseen, mutta entäs jos tallilla ei ole vesiboxia missä voisi haaroväliä leikkauksen jälkeen letkutella? Onnistuuko ruunaaminen silloin laisinkaan? Voisin kai jättää sen klinikan talliin vähäksi aikaa jos tekisi vaikkapa ruunauksen sillä laserilla (?), mutta kauankos sitä sitten pitää huuhdella että paranee kunnolla?
    Ei oo häpee olla nopee!

Oletus

Laser-ruunauksen (oho, mikä sana) jälkeen ei tarvitse suihkutella ollenkaan. Kotiin pääsee samana päivänä. Jälkihoitona karsinalepo ja taluttelu ekalla viikolla, mielellään useamman kerran päivässä. Toisella viikolla tarhaus ns. sairastarhassa.
    Älyttömän kätevä ruunaustapa, mutta toki kallis, n. 600 e kaikkineen.
    Ilman viime tippaa moni asia jäisi tekemättä
    www.kennelhuoleton.blogspot.fi
    www.huolettomat.net

Oletus

Saara B. Tiedätkö enemmänkin laser-ruunauksesta tai onko hevoskohtaisia kokemuksia? Mietin vaan, kun olen kuullut että laaseroidut ex-pallit tulehtuu paljon helpommin kuin "perinteisesti" ruunaamalla missä ne haavat saa rauhassa tuulettua ja kasvaa umpeen.
    Ei oo häpee olla nopee!

Oletus

No ainakaan tolla omalla varsalla ei ollut kuin "tuppi" jäljellä laser-ruunauksen jälkeen
    Eli sinne ei jää edes niitä pusseja olemaan. Sellainen siisti, "poltetun" näköinen arpi vaan.Ei oikein ole mitään, mikä tulehtuisi. Ellei sit ole oikein huono tsägä ja jokin pöpö pääsee jossain vaiheessa iskemään.
    Mulla on siis sekä omakohtainen kokemus että pari tiedossa olevaa. Yksi tiedossani oleva laser-ruunaus ei onnistunut, joku siellä leikkauspaikassa tulehtui.
    En sitten tiedä, kummassa ruunauksessa on suurempi vaara tulehdukseen. On varmaan myös hyvin hevoskohtaista.
    Meillä meni siis loistavasti, turvotustakaan ei ollut oikeastaan yhtään. Tosin varsa oli silloin itsekseen pihaton sisätiloissa, josta näki ulos. Joten liikkui hissukseen koko ajan.
    Tiedä sitten, vaikuttiko asiaan.
    Ilman viime tippaa moni asia jäisi tekemättä
    www.kennelhuoleton.blogspot.fi
    www.huolettomat.net

Oletus

SaaraB kiitos vastauksesta! Taidanpa minäkin valita tuon laseroinnin sitten kun se ajankohtaiseksi tulee. Luulisin että se on hygieenisin tapa, kun meillä ei ole vesiboxia käytössä.
    Ei oo häpee olla nopee!

Oletus

ainoastaan jos haavat jätetään auki, niitä tarvii letkuttaa!
    nukutuksessa tehdyt ja ommellut, tai laserilla tehdyt eivät tietenkään tarvitse huuhtelua/letkuttelua. miten niitä edes voisi letkuttaa, nehän ovat kiinni.
    kaikissa tapauksissa mun käsittääkseni annetaan penisiliini kuuri. ja varmaan jäykkäkouristus rokotuskin.
    meillä on pari tapausta ruunattu, ihan vaan seisten ja jätetty haavat auki. helvetinmoinen homma hoitaa niitä 3 viikkoa. mut tokihan se on halvin konsti. tai riippuu miten hinnoittelee oman työnsä.

Oletus

niin ja nukutuksessa niitä kuolee kans aina joskus siihen itse nukutukseen. et omat riskinsä siinäkin on.
    ja auki jättämällä joskus jollain tulee suolet ulos. et riskinsä siinäkin.

Oletus

Brandon, kiitti... Teki niin tai näin niin aina on riskejä. Mut sitä mä vaan, et kelpaisko siihen letkutukseen joku sieni + ämpäri -systeemi? Kun meillä ei tosiaan ole vesiboxia. Voikohan sen laaseroinnin tehdä vaan vahvasti huumattuna, ettei tarvi nukuttaa? Ajattelin et jos sen ruunais niin se kandeis varmaan tehdä nyt talvea vasten, ettei ainakaan pöpöt jyllää. Mut meillä tulee talliin vaan kylmä vesi, et jos niitä haavoja rupeis huuhtelemaan niin ponin pili jäätyis.

Ei sitä varmaan vielä tänä talvena ruunata, ehkä...
    Ei oo häpee olla nopee!

Oletus

Mun kokemus on yhdestä ruunauksesta ja se tehtiin klinikalla nukutuksessa. Kyllä mä seuraavankin ruunaan tasan tuolla samalla tyylillä. Mulla ei ole letkutus mahdollisuutta eikä intoa letkuttaa ja tarkkailla toisen tyhjiä pusseja ettei mitään tule ulos. Mulle riittää se tikkien poisto ja hipelöinti päivittäin, ettei ole tulehtunut. Muuta en halua enkä jaksa tehdä. Joissain asioissa ei vaan voi säästää. Mun raja menee tossa.

Oletus

Mun poikani ruunattiin syksyllä klinikalla täysnarkoosissa ja haavat jätettiin auki. Viikon verran oli aika kova homma huuhdella haavat pari kolme kertaa päivässä ja muklata haavat sormin vielä auki, mutta paranivat kyllä tosi hyvin. Vesiboksi oli kyllä aika ehdoton tuossa. Päälle taluttelua niin paljon kun sielu sieti, vähintään 2x20 min taisi olla ohje, mutta me käveltiin kolmesti päivässä puolesta tunnista tuntiin. Vajaa viikon päästä ruunauksesta meni tarhaan ja haavoja ei enää pidetty auki eikä tarvinnut talutella. Sai kipulääkkeet pariksi päiväksi ja antibioottikuurin, lämpöjä seurasin reilun viikon, toisena iltana ruunauksen jälkeen tuli kuumepiikki ilalla mutta muuten no problems.

Hintaa tälle tuli 300 € Mikkelissä, päälle jalkojen kuvaukset, sudenhampaan poisto jne, koko paketti tuli hyvin edulliseksi mielestäni . Pk-seudun määritelmä ei kyllä ihan taida täyttyä..

Oletus

Ne haavat ovatkin aika suuritöiset hoitaa, joten kyllä tuo poni pitänee laaseroida tai ainakin tikata. Ehdin kyllä tallille kahdesti päivässä, kun pitää kävelyttää laaseroituakin / ommeltua, mutta kolmesti päivässä tekee jo tiukkaa töiden kanssa, kun ei edes ole autoa...
    Ei oo häpee olla nopee!

Oletus

joo kyllä se letkuttaminen auki jätettyihin haavoihin on TYÖLÄSTÄ. ja sitä ei voi tehdä millään ämpäri-sieni yhdiltelmällä, vaan letkulla, ja vuolaalla vedellä, joka työnnetään haavaan sisään, ja sormella avataan haavaa, niin että paraneminen lähtee sieltä sisältä päin.
    vesiboxia ei tarvita, voihan sen letkuttaa ulkonakin, niin mäkin tein. meillä tehtiin molemmat ruunaukset kesäaikaan, huhtikuussa ja kesäkuussa. hyvin ne kyllä parani, mutta se hoidon määrä on valtava.

Oletus

Aloin kyselemään ruunauksia. Hyvinkään hevossairaala tarjoaa vain laser-ruunausta. Hinta 520 eur (vai 560, nyt ei muista). Liian kallis, sanon minä.
    Ehdotuksia otetaan vastaan. Satasen halvemmalla saan jos ajan Orimattilaan.

Missä te olette ruunannut ja mitä silloin maksoi?

Oletus

pari sataa on ne "pystyruunaukset", et haavat jätetään auki. sisältää lääkkeet. muta kuten sanottu, on niin pirun työläät hoitaa.
    muistaakseni kysyin kerran Teivon hintaa, nukutus ja haavat ommellaan, oli jotain 350e.

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •