PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kehon käyttö ratsastuksessa

tätsy
05.10.2004, 13.05
No nih. Tiistain päivätopicissa hehkutin keksineeni miten harjoitusravissa pitää oikeasti istua. Taikkis sitten ehti valistamaan että jo ensimmäisessä epistolatekstissä tuokin kerrottiin. Vaan kun on kaukana saarnamiehistä, pitää yrittää sisäistää asioita pääasiassa teoriatiedon avulla.

Tuo harjoitusravikeksintö ei ollut oikeasti ihan oma, vaan innoitusta aiheeseen sainHeather Moffettin juttusarjasta (http://www.newrider.co.uk/Kinder_Way/introduction.html) ja Secure Seat -artikkelista (http://www.joe.org/joe/2002august/iw5.shtml) . Suursuokin kanssa sitten hölkötettiin pitkin sänkipeltoa kunnes täti pysyi penkissä kuin liimattuna :D

Heather Moffettin (http://www.enlightenedequitation.com) , Mary Wanlessin (http://www.mary-wanless.com) ja CR-uskonto-oppien lisäksi mahtaako kukaan muu opettaa mitä todella taitavat ratsastajat hevosen selässä oikeasti tekevät kropallaan?

...jos joku vielä sanoo että "istu alas" niin kyllä pysäytän keskelle maneesia kysymään tarkempia ohjeita...

Keskustelu aiheesta avataan. Hyviä kirja- ja linkkivinkkejä otetaan vastaan.

Aurinkotyttö
05.10.2004, 13.16
Mä olen niin tolkuttoman hidas enkkua lukemaan ja ratsastussanastoa ei ole joten saisko please lyhyttä referaattia tuosta harjoitusravi-istunnasta?

Mulla on paha tapa kallistua taaksepäin harkkaravissa, ei hyvä.

timara
05.10.2004, 13.45
Huomasitko muuten hevosesi liikkeessä muutosta sen jälkeen kun vaihdoit tyyliä?

CR tunnilla tuon ravissa istumisen ymmärsin ja siinä samassa hevonen rentoutui ja askeleeseen tuli liikettä HUOMATTAVASTI enemmän.

Testattiin kerran CR tunnilla liikkeen vaikutusta hevoseen. Eli hevonenhan ei tykkää pahaa vaikka kuinka kovasti lantiolla olisi mukana liikkeessä, päinvastoin... mutta jos jäykistää lantionsa liikkumattomaksi, niin hevonen pysähtyy tai liikkumisesta tulee tahmeaa eikä oikeastaan tahdo liikkua ollenkaan. Harjoituksessa meidän piti pikkuhiljaa vähentää sitä lantion liikettä kunnes löydettiin se pienin mahdollinen liike ennenkuin hevonen kokee istunnan epämiellyttävänä tai jarruttavana. Oli mielenkiintoista!

taikkis
05.10.2004, 13.53
No niin Tätsy nyt se alkoi se CR, CR, CR, tämähän on kovempi kuume kuin aikoinaan BCR. Kuka senkin nyt sitten muistaa? Joku metusalemin ikäinen, kuten allekirjoittanut.
Lähde nyt sieltä satakunnasta pikkuhiljaa suunnistamaan kohti sivistystä. :D Seuraat vaan niitä tarunhohtoisia opasteita: ah turku ah sivistys vain 159 km ja sillee... :D

Tosiaan nuo lantion liikuttelut eri askellajeissa kuuluvat CR:ssä ihan perusepistolaan.

skrallanuk
05.10.2004, 14.05
Ehdottoman hyviä nuo Wanlessin opit! Vannoutunut lukija myöskin, paitsi kun ei nyt ole hevosta jolla harjoitella niitä on vaikeampi sisäistää. Mielenkiinnolla luen kuitenkin, toivossa että jotakin jäisi päähän.

Pari lisää tuohon sun listaan (mitkä nyt ei ehkä kroppaa kamalasti korjaa) on ainakin nämä Sylvia Loch (http://www.classical-dressage.net/) , eli hänen oppinsa enemmänkin tästä "classical seat" aiheesta.

Tietenkin ihan istunta harjoitusten vierestä menevä juttu, mikä kanssa kiinostaa mua sikana on Kelly Marks (http://www.intelligenthorsemanship.co.uk/) sekä Monty Roberts (http://www.montyroberts.com/) . Kummatkin olen nähnyt useaan otteeseen livenä, sekä Montyn Kalifornian farmilla olen jopa käynytkin. Synttärilahjaksi sain Heather Moffettin seatbone saverin myöskin, jota en ole vielä edes ehtinyt kokeilemaan!

Hyvällä ystävälläni englannissa on valmentajana Mary Wanless RA (recommended associate) ope siis ja se on ollut siihen hirmu tyytyväinen. Kuulemma kirjasta sai hyviä vinkkejä mutta kun se ei osannut niitä toteuttaa oikein, mutta tämän valmentajan jälkeen alkoi heti homma toimimaan ja ihan pienillä oman kropan muutoksilla hevosen liikkeet muuttuu ihan toisenlaisiksi. Nyt se käy sillä vakkaristi kerran viikossa opettamassa. Suosittelen kaikille Wanlessin kirjoja!

tätsy
05.10.2004, 14.07
Taikkis ei voi. Kun ei tuo hevosmyönteinen maajussi-mies suostu lapioimaan tätä ranchia mihinkään. Yritin sitä aikoinaan kammeta tuonne Kuopion suuntaan - huonolla menestyksellä.

Mutta vierailevaksi tähdeksi toki voin ryhtyä (onko se teidän pastori jossakin koululla opettamassa, miten mahtais päästä hään oppiin?). Mini Wahlbergin CR-kurssilla olin jo ennen kuin koko aiheesta edes puhuttiin . Silloin tosin ei päästy vielä ravaamaan.

Timara, kyllä vain. Rentoutui ja lakkasi hiittaamasta alta karkuun. Pitkällä ohjalla cowboy-tyyliin ohjat yhdessä kädessä mentiin eikä edes kellotettu Vermon ennätystä .

Lantion liikkeestä on toki ollut puhetta, mutta yleensä aina opetetaan että jousta lantiolla . Kun ihmisiä katselee, niin kaikkien lantio käy hirveästi eteen-taakse -suunnassa ( vatkuli-vatkuli ) mutta kenenkään en ole vielä nähnyt joustavan lisäksi sivusuunnassa. Ja kukaan ei ole osannut opettaa syvien vatsalihasten käyttöä ennen Pilates-opettajaa. (siis se iänkaikkinen "rentoudu" onkin vain suurta huijausta)

skrallanuk
05.10.2004, 14.18
Ai niin joo, noista lantion vatkaamisista tuli vielä mieleen :D ...Se mun kaveri kertoi että hirmu hyvä harjoitus mitä ne on tehneet on sellainen missä opitaan siirtämään istumaluita vuorotellen...eli sen hevosen tahdissa mennään oikea-vasen jne. Kuulosti hirmu vaikealta ja kuuleman mukaan olikin ja se osaakin sen vasta käynnissä. Kyl mä kanssa sitten jonkun tällaisen pastorin hankin itselleni kun tosissani aloitan taas ridaamaan.

Mutti kai ?
05.10.2004, 14.35
Minä uskon tähän Montyn (http://]http://bau2.uibk.ac.at/sg/python/monty.html)

[ 05.10.2004, 14:37: Viestiä muokkasi: Mutti kai ? ]

Kirsi V
05.10.2004, 17.05
Erja S opetti noita istuntajuttuja jo 80-luvulla, mutta silloin ei viela (muistaakseni) kaytetty CR-nimitysta. No, han olikin ollut Englannissa opissa. Nyt kun muistelen Erjan tunteja silloin kauan sitten, huomaan miten paljon hyvia juttuja niihin sisaltyi.

Odotan vaan etta milloin CR-uskonto leviaa tavallisiin ratsastuskouluihin taalla Hollannissa. Taalla kun istuntaan ei juuri puututa. Hyva idea onkin pyytaa jotain kuvaamaan videolle ja katsoa siita, etta milta oikeesti nayttaa. Monesti vaan kuvittelee milta nayttaa, mutta videolta sitten nakeee totuuden. No, peileistakin jotain hyotya, mutta video on kylla hyva.

Alba
05.10.2004, 17.14
Justiin tossa viime viikolla tuli tällainen vastaan:
http://www.geocities.com/gerrypony/school.html
Kivasti ja selkeästi selitetty!
Joo, Moffettin ja Wanlessin oppeihin täälläkin vannotaan... mutta nyt vasta tuon viime viikon linkinlöydön jälkeen rupesin kunnolla panostamaan ravissa istumista. Ensin ilman satulaa ja sitten satulan kanssa ilman jalustimia... Jack on aikamoinen tynnyri muodoltaan, joten ilman satulaa on kyllä todella vaikeaa istua täysin oikein: kun jalat on ok, peffa nousee ylös ja kun peffa on ok, niin jalat on liian edessä... :rolleyes: Ja sitten kun saa satulan itsensä ja hevosen väliin, niin kyllä on helppoa... :D sen verran on paikat venyneet. Mutta mulla vielä hölskyy reidet ja jalat aikalailla, vaikka kaikki ovatkin kiinni satulassa... noh, harjoitus tekee mestarin... Toivottavasti Jackin selkä kestää. Tuossa viikonloppuna maastoillessa tarkkailin jatkuvasti istuinluitani... tuli mieleen, että jos molemmilla istuinluilla on yhtäpaljon painoa, niin silloinhan homman pitäisi toimia? Saas nähdä, milloin mun lantio ymmärtää asian... Harmi, että täällä pohjoisessa ei ole niin paljon(/lainkaan?) noita Wanlessin opettajia... Toisaalta Lochin talli on kyllä...

OOOH, Skrannanuk! Olet käynyt Montyn farmilla!! Wau, kerro ihmeessä, millaista siellä on!
Olin lauantaina Montyn demossa täällä Skotlannissa, Gleneaglesissa. Oooh, olipa taas mahtavaa. Kyllä on upeaa nähdä nämä mestarit elävänä... Siinä saa taas ihan uuden ulottuvuuden asioihin. Viime vuoden demossa ruvettiin seuran jäseniksi, joten tänä vuonna päästiin aikaisemmin sisään, ja nähtiin, kun Dan, Kellyn oppilas, aloitti yhden nuoren hevosen. Sitten, kun varsinainen demo alkoi, Monty aloitti itse yhden hevosen. Seuraavaksi oli hevonen, joka pelkäsi kaikkea (varsinkin muovipusseja ja leikkureita (clippers)), ja oli sen takia maastossa aika vaarallinen. Sitten tuli pukittelija, joka oli oppinut jo alusta asti pukittelemaan, eikä sitä oltu edes voitu kunnolla aloittaa... Pukittelu loppui heti pukittelun-lopettajaan... Eli siis 'buck stopper' on sellainen naru joka menee etuhuulen alle ja niskan kautta satulaan. Jos hevonen laskee pään alas pukittaakseen, naru kiristyy etuhuulen alla ja tuntuu epämiellyttävältä (ei satuta). Ja viimeiseksi oli kaksi vaikeasti lastattavaa, toisen lastasi Kelly ja toisen Monty.
Lisäksi kuultiin parin aikaisemman Montyn Gleneaglesin demoissa ollutta hevosen omistajaa.
Aah, ja tietysti tarjolla oli myös Montyn viimeisin kirja, joka tietysti piti ostaa, kun sai sen nimmarinkin siihen... Toivottavasti nousee täällä UKssa 'best seller' listalle, koska silloin yksi vakuutusyhtiö (koska Montyn opit alentavat korvausten hakemisia...) on luvannut maksaa 10000 dollaria Montyn hyväntekeväisyyteen... Otin muutaman kuvan (vain muutama, kun on niin pieni muistikortti) demossa digikameralla, ne on tuolla netissä...

skrallanuk
05.10.2004, 19.58
Alba, kiva löytää joku joka tajuaa mistä mä täällä hörisen! Yhdellä sanalla kuvailisin Montyn paikkaa = PEACEFUL! Eli hevoset olivat kaikki tyytyväisiä, rauhallisia ei mitään stressioireita missään havaittavissa, koko paikka huokui sellaista älyttömän rauhallista fiilistä, sitä on vaikea sanoin kuvata, siellä todellakin oli "sitä jotakin" ilmassa. Ei kamalasti henkilökuntaakaan möykkäämässä nurkissa. Mulla on vissiin videolla sieltä ainakin tunnin verran ihan elävää kuvaa! Todella mahtava kokemus! Siellä oli kaksi seepraakin! :eek: Sinnehän on vierailijoilla ihan vapaa pääsy,eli jos Kaliforniassa päin huristelet, niin sinne vaan.

Täällä suomessa ei olla niinkään innostuttu tähän hysteriaan vielä....mikäs tuo uusin kirja on? Mullakin on niitä sen kirjoja useampia, ja nimmareilla varustettuna. Se mies on kyllä ihan oikeasti mun idoli. Se on saanut niin paljon hyvää aikaiseksi hevosmaailmassa, ihan kaikilla alueilla. Ihan must nähdä sen demo ainakin kerran elämässä!

Alba
06.10.2004, 10.30
Montyn uusin kirja on The Horses in My Life. Kirjoittaa siinä 52 hevosestaan, jotka ovat vaikuttaneet hänen elämäänsä merkittävästi. Todella kaunis kirja ja hyvin kirjoitettu. Löytyy ainakin Amazonin kautta...
Täällä Monty, Kelly ja Max (sekä Michael Peace ja Mark Rashid, joukko tuntuu kasvavan jatkuvasti) tuntuvat pikkuhiljaa saavan aina vaan isompaa yleisöä. Ja mikäs sen parempaa hevosille...

Wau, on kyllä käytävä siellä Flag is Up farmilla, jos joku vuosi eksyisi Kaliforniaan... Kuulostaa todellakin Montyn-laiselta paikalta.

tumppi25
06.10.2004, 10.41
Entäpä saksan- tai ruotsinkielistä kirjallisuutta? Tästä aiheesta tai vaikka aiheen vierestä...

Alba
06.10.2004, 11.19
Oiskos tämä hyvä klassisesta:
http://www.levad.nu/markus/
Löytyy koko kirja netistä...

Dag Nätterqvistin artikkeleita:
http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm

Alba
06.10.2004, 11.23
..ja intelligent horsemanship ruotsiksi:
http://www.intelligenthorsemanship.se/

Pvi
20.09.2007, 15.31
Uh.. ei mitään suomenkielistä löytyis aiheesta?

Hans
20.09.2007, 16.06
Pvi ja muutkin, täällä (http://www.koivikonratsutila.fi/wp/?page_id=4) on ainakin jo vuosia sitten suomennettuja artikkeleja Centered ridingista.

[ 20.09.2007, 16:08: Viestiä muokkasi: Hans ]

Edge
21.09.2007, 08.05
Mary Wanlessin Mielekästä ratsastusta (alkup. Ride with Your Mind) on todella hyvä ja selkeä kirja SUOMEKSI. Suosittelen!

Mielestäni CR ei eroa yhtään mitenkään perinteisestä ratsastuksessa, siinä vaan kerrotaan erittäin tarkasti, mitä kehossa tapahtuu kun se liikkuu oikein hevosen mukana.

Valveutuneet ratsastuksenopettajat nykyisin ja kauan sittenkin ovat osanneet opettaa asioita niin että tavalliset pulliaisetkin ne ymmärtävät. Nykyisin sillä vaan on nimi; CR.

Itselleni CR:stä on ollut mieletön lisä ratsastukseen. Kuulun siihen ratsastajien kategoriaan, jotka eivät ole tippaakaan lahjakkaita, vaan kaikki asiat on pitänyt opetella kantapään kautta. Uusien asioitten oivaltaminen on haasteellista, CR on avannut ovia ymmärtämään paremmin mitä olen tekemässä.

En silti pidä vastakkainasettelusta CR - normaaliratsastus. Mielestäni tälläistä eroa ei ole. Harmittavan moni vaan tuntuu olevan sitä mieltä...

Marja-Liisa
21.09.2007, 10.04
Tääl on kans yks luonnostaan kankeaa sahapukkia muistuttava wannabe_hyvin_istuja. Jo edellä kehutun Mini Wahlbergin CR-kurssin jälkeen mulle aukeni kuin uusi maailma: siis mä voin (ja se olisi jopa suotavaa...) liikkua liikeiden mukana enkä vain keskittyä olemaan hiljaa paikallani! :eek:
Kropan hallinta ja tasapaino on mun mielestä tärkeintä. Että tietää mitä mikäkin osa kropasta tekee ja pystyy muuttamaan tekemistään, kehon osien paikkaa ja rentoutta/lihaksen jännitystä. Tasapainon on oltava niin hyvä, ettei tartte jäykistyä kauhusta pienen äkkiliikkeen tullen.
Notkeutta on oltava sen verran, ettei paikat kiristä ja tee hevosen oloa epämiellyttäväksi.

Mä olen sitä mieltä, että teoriaa on osattava, sitä on opiskeltava ja analysoitava. Mutta oikean fiiliksen ratsastamiseen saa vain tekemisen kautta hevosen selässä.

Galadriel
21.09.2007, 11.06
Mulla on ongelmana tuo alaselän jäykkyys, se kun ei ole ihan kunnossa. Tässä taannoin mun open kanssa sitten paneuduttiin mun istuntaan oikein huolella ja hän neuvoi mulle toimivan harjoituksen. Pyörittiin ensin liinassa tavallista istuntaharjoitusta ja lopuksi ravissa (ilman jalustimia tietenkin) polvia vuorotellen ylös aina askeleen mukaan. Aluksi korkeammalle ja sitten yhä vähemmän, kunnes kokonaan nostamatta. Liina pois ja koko kentällä sama juttu, oli muuten tehokasta! Siinä tulee hyvin esiin se, että lantion pitää liikkua myös sivusuunnassa. Vieläkin teen sitä aika-ajoin, kun selkä tuntuu jäykältä; jalkkarit irti ja polvia nostelemaan yhden kierroksen ajaksi, jo löytyy mukana seuraava istunta. Ja huomaa hyvin sen vaikutuksen hevosen askellukseen...

Marja-Liisa
21.09.2007, 12.06
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Edge:
En silti pidä vastakkainasettelusta CR - normaaliratsastus. Mielestäni tälläistä eroa ei ole.</font>[/QUOTE]Apsoluuttisen samaa mieltä. CR antaa lisätyökaluja meille ei niin luonnonlahjakkaille.
Jos tavoite on sama eli rennosti, ilmavasti, kuuliaisesti, energisesti ja tahdikkaasti liikkuva tyytyväinen hevonen, niin miten tekemistavat voisi vastakkainasettaa? :rolleyes:

Alba
21.09.2007, 15.44
Ah, ompas vanha viesti noussut ylös...
En ole pitkään aikaan miettinyt kauheasti istuntaa, ehkä siitä on tullut jo 'second nature'. Meille tosin on tullut nyt varmaan ainakin tämä reilu 3 vuotta kouluope antamaan yksityistunteja joka toinen viikko. Tosi hyvä! Keskittyi ensiksi meidän istuntaan, ja vasta kun oli siihen tyytyväinen, alkoi katsomaan hevosta... meni varmasti pari kuukautta...
smile.gif
Tuossa keväällä vaihdettiin satulaa, kun Wintecin GP alkoi haitata menoa oikein kunnolla... Hartiaseudun lihakset oli Jackilla kehittyneet epätasaisesti ja se sitten veti satulaa venksalleen. Ostettiin WOW (http://www.wowsaddles.com/wow/wow%20concept.htm) ... koulusatula :cool: IHANA! Mutta siinä meni myös istunta taas hieman uusiksi. Jalustimet piteni mulla 2 reiällä ja miehellä jopa 4... Yhtäkkiä olikin todella hyvä ja erilainen ote pohkeilla hevoseen! Ja toinen iso ero oli reisien helpompi käyttö. WOW on suunniteltu siten, että jalat on siinä parhaassa mahdollisessa kontaktissa hevoseen ja sen kyllä huomaa. Eipä jalat muuten enää hölsky niin kuin ennen. Ja Jack muuttui kertaheitolla uuden satulan myötä. :D Niin, ja takajalkojen liike tuntuu peffassa... varsinkin ensi alkuun se oli outo tunne, mutta nyt ei sitä edes tule mietittyä.
Vanhassa Wintecissä ei mitää vikaa tosin ollut ja sitä sitten käytetään maastossa...
Galadriel, kuulostaa hyvältä harjoitukselta! Taidan kokeilla ensi viikolla! Huomenna on tunti, eiköhän hiki taas lennä...

[ 21.09.2007, 15:48: Viestiä muokkasi: Alba ]

crux
21.09.2007, 18.49
Tässähän riittääkin luettavaa, valmentaudun henkisesti huomiselle kun ratsiope tulee katsomaan tammaharmaata ja minua :rolleyes: Kun ei sinne tallille taida enää tänään ehtiä :(

tätsy
21.09.2007, 21.25
Ihan säikähdin kun törmäsin itseeni kolmen vuoden takaa :D Edelleenkin allekirjoitan kaiken mitä tuolloin keskusteltiin.

Minäkin vaihdoin satulaa. Rungoton Fhoenix (Heather Moffettin kehittämä) toi aivan uusia ulottuvuuksia istuntaan ja hevosen muutoksesta voisi hehkuttaa koko palstan täyteen. Eräs tututn tuttu kävi muuten kokeilemassa tuota satulaa kun hän oli ajautunut täydelliseen umpikujaan satuloiden ja lonkkavaivansa kanssa (kuusi satulaa kahdessa vuodessa eikä kärsinyt istua missään). Istui suursuokin selässä viisi minuuttia ja tilasi ko. penkin seuraavana päivänä...

Hyväkään satula ei tee hyvää ratsastajaa mutta huono hankaloittaa koko homman tosi vaikeaksi. Viisi piti minunkin ostaa ennenkuin löytyi hyvä.

Lisää hyvää luettavaa: Riding from the inside out (Lisa Champion), Pilates for the dressage rider (Janice Dulak) ja Eckart Meynersin kirjat. Ja innoitukseksi hyvästä istunnasta kannattaa hankkia Anja Beranin dvd ja kirja. Melkein tuleepi itku silkasta ilosta silmään kun katselee hänen työskentelyään erilaisten hevosten kanssa.

Galadriel
22.09.2007, 09.03
Alba, sen verran harjoituksesta vielä, että täytyy muistaa ravata todella löysin ohjin, jollei ole jotakuta juoksuttamassa. V-tammalla pystyy ravaamaan pitkänä myös yhdellä kädellä ja pitelen varmuuden vuoksi etukaaresta löysästi kiinni. Ettei sitten horjahtaessaan ota tukea hevosen suusta....

SatuSS
22.09.2007, 09.22
TÄTSY menin ja tilasin ton pilates-kirjan smile.gif . Kiitti vinkistä.

darzi
28.09.2007, 07.38
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja tätsy:

Minäkin vaihdoin satulaa. Rungoton Fhoenix (Heather Moffettin kehittämä) toi aivan uusia ulottuvuuksia istuntaan ja hevosen muutoksesta voisi hehkuttaa koko palstan täyteen.
[/QB]</font>[/QUOTE]Mistä moisen tilasit? Paljonko kustansi?
Pullukka puskapåniini vois tahtoa moisen myös.
Nyt on maastoilu kläytössä jo western-tyylinen rungoton, mutten sillä osaa sileetä mennä.....

Madame
28.09.2007, 08.35
darzi,
mikä satula sulla nyte on?

skrallanuk
28.09.2007, 09.01
Tuolta ainakin saa näköjään (http://www.vanhala.net/pdf/Fhoenix.pdf)

darzi
28.09.2007, 09.06
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Madame:
darzi,
mikä satula sulla nyte on? </font>[/QUOTE]Son melkein ku tää:
http://horze.fi/product_info.php?products_id=14280

mut erimerkkinen, nyt ei millään tuu mieleen se merkki... (syy voi olla taasen sekin, et joutu tuleen töihin 03.00...) *haukotus*

Madame
28.09.2007, 10.28
Jaa, mä luulin että se oli rungoton western-satula. Sen takia kiinnosti. ;)

darzi
28.09.2007, 12.24
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Madame:
Jaa, mä luulin että se oli rungoton western-satula. Sen takia kiinnosti. ;) </font>[/QUOTE]Juu-ei, mut siis tyylinen.
Yks rungollinen westerni olis kyllä kaupan, iskemätön ja kohtuu halpa. Meinasin ottaa, muttei oo mun sit kuiteskaa. Jos joku kaipaa.... :rolleyes:

...Jaa, taisin sit ostaa "joustokoulusatulan".... jos nyt sit jaksais vääntää puskapåniinia myös sileellä.... :rolleyes: :D :eek:

[ 28.09.2007, 14:16: Viestiä muokkasi: darzi ]

Alba
28.09.2007, 15.11
Madame, yhdellä mun kaverilla on rungoton western... osti ebayltä... Käyttää jatkuvasti nuorella appaloosallaan. Että hyvä on. En muista merkkiä. Teki itsenkin mieli, kun kokeilin sitä Jackillä, mutta ei sitten sattunut Ebayllä olemaan just sillon hyvänhintaista.

Madame
28.09.2007, 15.37
Ebayltahan yksi haalasi samanlaisen vanhan Simcon kun mullakin on.
Kerran vaan likan kanssa pähkittiin josko Möykky tarvitsisi uuden satulan jo muttei se sit lopunkaiken ollutkaan sitä mieltä. ;)
Ei vanhassa Kingissä mitään vikaa ole mutta tiätty uudempi ja komeempi kutkuttelisi.