PDA

Näytä tavallinen näkymä : Puhkuri ja kesäihottuma

Talvikki
14.10.2005, 10.30
Hei,

minulla on 14 vuotias issikkaruuna, jolla on sekä puhkuri että paheneva kesäihottuma. Pari viikkoa on karvaa lähtenyt aivan kuin keväällä, isoja karvattomia laikkuja pitkin kehoa. Häntä ja harja hilseilevät ja se onkin hinkannut ne pahan näköiseksi. Karvattomat kohdat eivät ole tulehtuneet, iho vain hilseilee ja karva lähtee. Tilanne huolestuttaa kovasti, sillä asumme pohjoisessa ja talvi tulee pian. Miten karvaton hevonen pärjää mitenkään? Puhkuvaivan takia sitä ei voi pitää juuri tallissakaan, hengitysoireet pahenevat. Puhku vaikuttaa hevosen kuntoon, se ei jaksa maastossakaan ilman levähdystaukoja. Hevonen syö normaalisti, heinää, lesettä, valkosipulia, merilevää, mineraalit ja juureksia. Madotettu on säännöllisesti. Ihottuma-alueille olen käyttänyt Vetriderm Intensive Spray- pehmentävää ja kosteuttavaa suihketta sekä Karledsalvaa.
Ruuna on ollut mulla vasta vuoden ja ensimmäinen issikkani. Ihottuma oli viime syksynä, kun ostin sen, paljon lievempi. Voiko poloisen eteen tehdä paljon mitään? Ihottumahevosta kun pitäisi pitää pahin itikka-aika sisällä, mutta se taas pahentaa tuota hengitysvaivaa. Entä loimet? Eivät taida auttaa yksistään? Ja onko se nyt hevosen elämää olla topattuna koko kesän...sitäkin olen miettinyt. Onko kellään kokemuksia että on molemmat vaivat?

Krister
19.10.2005, 14.53
Minulla on shettis jolla kesäihottuma on vaivannut monena kesänä.Siihen ei ole aiemmin tehonnut muu kuin antibiottikuuri.Tänä kesänä löysin uuden lääkkeen vaivaan:ostin luontaistuotekaupasta pikiöljyä sekä laventeliöljyä,sekoitin niitä muutaman tipan ruokaöljyyn ja voitelin ponin ihottumakohtia sillä.Auttoi todella nopeasti vaikka iho oli paikoitellen jopa rikki.Käsittely pitää toistaa monta kertaa päivässä.Tämä tehosi myös lv-ruunaan joka sai ihottuman myöskin.Teho perustuu siihen että pikiöljy karkoittaa itikoita ym ötököitä ja laventeliöljy rauhoittaa kutinaa pistos ja ihottumakohdissa.Meillä hevoset oli kesällä normaalisti ulkona.

Óskadis
28.10.2005, 16.30
Itselläni on issikka, jolla puhkesi toisena Suomessa vietettynä laidunkautena erittäin paha kesäihottuma. Häntä ja harja olivat jo heti toukokuussa verillä, lisäksi hevonen itse puri kutisevaa ihoaan niin että sai isoja haavoja.

Ihottumahevosen hoito vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, ja sitä on muistettava hoitaa joka päivä. Tärkeintä on pitää iho puhtaana ja pehmeänä, sekä estää mahdolliset tulehdukset. Kortisonihoito tai antibiootit auttavat, itse olen käyttänyt tavallista Zyrtecia. Lääkkeistä kannattaa kysyä enemmän eläinlääkäriltä.

Vaikka tuntuukin "julmalta" ajatukselta pitää heppa koko kesän pussitettuna, niin loimi on ihottumahevoselle kuitenkin välttämätön! Heti loimen pukemisen jälkeen hevosesta näkee silminnähden miten paljon parempi olo sillä on.
Oma hevoseni oli alkukesästä ilman loimea pahantuulinen ja yhteistyöhaluton, sekä erittäin hankala käsitellä. Heti loimen hankkimisen jälkeen se piristyi ja muuttui selvästi rauhallisemmaksi.
Loimen pitää olla sopivan kokoinen, jotta se suojaa hevosen koko kehoa, jalkoja ja nisiä lukuunottamatta. Päähuppu on ehdoton! Omalla hevosellani ötökät syövät hupusta huolimatta silmien ympäryksiä, joten käytän hupun alla esim. Hööksistä saatavaa silmät peittävää verkkohuppua.

Voiteita ja tököttejä kannattaa kokeilla. Eri hevosille sopivat eri aineet, mutta älä vaihtele äläkä kokeile useita aineita lyhyen ajan sisällä.
Itse olen todennut parhaimmiksi Prob öljyn ja shampoon. Shampoolla olen pessyt hepan kaksi-kolme kertaa viikossa, öljyä laittanut häntään ja harjaan joka päivä. Öljyn kanssa pitää kuitenkin muistaa että se sisältää alkoholia, joten ihan rikkinäiselle iholle sitä ei kannata laittaa.
Nisiin olen laittanut BioFarmin biobzz-voidetta. Prob öljyä ja biobizztä yhdistämällä saa hyvän voiteen kutisevalle hännälle ja harjalle. Silmienympärille ja rikkinäiselle iholle esim. Natusan babyoil ja sinkkivoide. Aloevera ja laventeli auttavat myös, ne rauhoittavat ihoa ja lisäksi laventeli karkoittaa myös hyöteisiä.

Ruokinnassa kannattaa välttää voimakkaita valkuaisrehuja.
Valkusipulin antaminen parantaa vastustuskykyä, ja itse ainakin olen todennut siitä olevan apua. Muista ADE-vitamiinit. Kalanmaksaöljy auttaa karvan takaisinkasvussa.

Puhkuriin parhaimmat apukeinot ovat hyvä heinän laatu, puhdas talli-ilma, sekä säännöllinen liikunta hevosen kunnon ehdoilla. Liikunta auttaa puhdistamaan keuhkoja ja hengitysteitä limasta, joten rään vuotaminen liikunnan aikana on normaalia. Muistathan aina loimittaa hikisen hevosen, sillä hengitystiesairaudesta kärsivä hevonen ei kestä vilustumista!

Laita yksäriä jos tulee mieleen jotain, olisi mukava kuulla miten issikkasi jakselee. smile.gif

Talvikki
02.11.2005, 11.09
Tilannekatsaus:
Tällä hetkellä karva on alkanut kasvaa, onneksi, sillä meillä oli viime viikolla pakkasia ja hevonen paleli, vaikka sillä oli toppaloimi ulkona. Puhkurioireet ovat sensijaan pahemmat, koska se joutuu olemaan enemmän sisällä. Karvaa lähtee silti edelleenkin, varsinkin selästä ja kyljistä, ja iho hilseilee voimakkaasti näillä alueilla, sekä lisäksi harjan- ja hännänjuuressa. Onkohan kyse edes kesäihottumasta, sehän alkoi vasta syyskuun lopulla, vai joku muu ihovaiva? Iho ei ole ollut verillä, eikä tulehtunut mistään kohti. Eikä se näytä enää hinkkaavan itseään tai rapsuttelevan hampailla tms., hilseilee vain. Meidän alueen eläinlääkäri ei ole kiinnostunut hevosten hoitamisesta, olen kaksi kertaa soittanut ja pyytänyt käymään, mutta ei se kuulemma ehdi...kehottaa vain pesemään hexasil-nimisellä aineella, jota ei ainakaan meidän apteekissa tunnettu. Paha lisäksi pestä hevosta, kun lämpötila lähenee nollaa eikä tallissa ole muuta lämmitystä kuin hevoset. Issikkahan myytiin mulle hevosena, joka viihtyy paremmin ulkona ja mieluummin pihatossa, eikä tallinkaan lämpötila kuulemma tarvinnut olla kuin siinä pikkusen lämpimän puolella. Onko nyt niin, etteivät meidän vaatimattomat olosuhteet riitä tälle reppanalle? Jos en itse voi tarjota hevoselle sen tarvitsemaa hoitoa, onko minun parempi myydä sellaiseen paikkaa, jossa se voi saada asianmukaista hoitoa? Voiko tällaista "ongelmahevosta" edes myydä, vaikka rehellisesti kertoisi sen tilanteen? Hevonenhan on muuten mainio, rauhallinen ja luotettava esim. aivan lasten ja aloittelijoidenkin käsitellä. Sopisi ehkä eläkeläisratsuksi lapsille, kun meikäläisen kantaminen rasittaa jo, tai toiselle hevoselle seuraksi. Mitä mieltä olette? Kovasti yritän ajatella hevosen parasta...Netistä luin yhdestä vastaavasta tapauksesta (issikka, jolla oli puhkuri ja ihottuma), jossa oireiden pahentuessa ei löytynyt muuta vaihtoehtoa kuin päästäminen ikuisille vihreille niityille. Kuulisin mielelläni teidän mietteitä asiasta!

TP
02.11.2005, 12.31
Kertomistasi iho-oireista tulee mieleen jokin sieni yms. En ole alalla asiantuntija, mutta omalla issikallani oli jossain vaiheessa läikikkäistä iho-oiretta, johon eläinlääkäri suositteli nimeomaan hexocilia tai betadinea. Lähti pois, kun pyyhin alueet säännölliseen betadine -liuoksella (saa apteekista).

Toivottavasti löydät apua oireisiin!

HattiVatti
02.11.2005, 20.09
Minä olen hoitanut hilseileviä ja kutiavia hevosia ulkoisesti Hipiäinen yrttiöljyllä ja sisäisesti tyrni-sinimailanen-nokkonen -yrttivihrerjauheella.

Jos sinua kiinnostaa, niin käy kurkkaamassa sivustoamme Haapajoki.net (http://www.haapajoki.net) ja siellä alasivu eläimille. Sitä kautta löydät myös yhteystiedot.

Kesäihottumaa tuskin kukaan on saanut "parannettua" mutta oireisiin voi yrittää vaikuttaa. Patenttikonstia tuskin on, mikä auttaisi kaikille. Ehkä aloittajan kohdalla ei ole enää kyseessä kesäihottuma, sillä polttiaisten aika lienee jo ohi.

Lähetän mieluusti lisää tietoa.

Óskadis
03.11.2005, 16.58
Kesäihottuma voi puhjeta myöhäisessäkin vaiheessa, esim omalla tammallani se puhkesi juuri loppu syksystä.
Tosin sieni on myös toinen mahdollisuus.

Toki kesäihottumaisen hevosen voi myydä, on monia ihmisiä joita ei ihottuma haittaa laisinkaan. Vielä jos hevosesi on muuten hyvä luontoinen yms. Ihottumaisen hevosen hintakin on jonkin verran alempi, joten se ei missään nimessä ole este etteikö joku sitä ostaisi.

mustapekka
03.11.2005, 19.32
Millaista heinää syöt ? Onko saanut aikaisemmin vehnänlesettä? Minun hevonen on herkkä valkuaiselle, jolloin hilseilee ja kutiaa myös. Syksyisin on tietysti normaalia runsas karvanlähtö, kun kesäkarva vaihtuu talvikarvaan. Ja liian lämpöisenä, loimilla pitäminen kanssa aiheuttaa hilseilyä. Vaikka nyt ollaan jo marraskuussa, niin meillä tuntuu olevan vaan vieläkin lentäviä öttiäisiä, ja heppa käy hankaamassa hännän ja harjan juurta metikössä. Kesällä ehdottomasti loimi, huppuineen! Töitähän se vaatii, mutta jos kiva heppa niin, ihan mielellään sitä hoitaakin!

Talvikki
07.11.2005, 10.38
Jälleen edistystä, sillä karva kasvaa hyvin, ja minusta hilseilykin vähentynyt, ja nyt sitä on lähinnä enää harjan juuressa, missä sitä on kyllä aina ollutkin. Ei siis enää palele ulkona, vaikka eilenkin oli -8 astetta, ja iltapäivästä ripsutteli lunta. Ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Olihan se vaan niin kurjan näköinen välillä, vaikkei itse näyttänyt karvakadostaan kärsivän, paitsi se muutaman päivän palelu. Nyt se on normaalisti koko päivän ulkona, tarhassa ne syövät kaverinsa kanssa pallotettua luonnonheinää, tallissa saavat irtoluonnonheinää ja pienpaalattua timoteitä, hyvälaatuisia, ei mitään hometta tms. Usein kostutan heinät, pölyhän on pahasta puhkurille. Kuivikkeina pakko käyttää kuitenkin sahanpurua, joka nyt pakosti jonkin verran pölyää. Siksihän olisikin ollut parempi se ulkoilmaelämä pihatossa...Vehnänlesettä saanut koko sen ajan jonka on mulla ollut(n. litran päivässä, enempikikin noitten "lisäaineitten" antamiseksi), ei saa kauraa, koska työt ovat kevyttä liikuttelua ja tarhailua. Leseen kanssa islannin merilevää, valkosipulia, biotiinia, pellavansiemenöljyä/kalanmaksaöljyä,joskus porkkanaa ja omenaa, usein kuivattua nokkosta mukana. Ja mineraalikivi katoksessa tarhassa.
Joskus oon miettinyt tuota palloheinää, että miten se vaikuttaa hevosiin...Mulla oli aikoinaan nuorena tyttönä poneja muutamana vuotena, ja ne saivat vain leseet ja mineraalit ja pelkkää kuivaa heinää, mutta olivat terveitä kuin pukit, ei mitään näitä nykyään tavallisia vitsauksia, kuten hengitystie- ja ihovaivat. Olisko tuolla säilöheinällä osuutta asiaan? Sehän ei ole enää niin luonnollista ravintoa. Annetaanko Islannissa hevosille säilöheinää lainkaan? Tietääkö kukaan?

Cowgirl
15.11.2005, 19.23
Älä nyt hyvä ihminen ainakaan vaihda säilöheinää kuivaan puhkurihevosella, päädyt vain ojasta allikkoon. Musta kannattas kyllä nyt tutkia ensin että onko tuo edes kesäihottumaa, oireet kuulostavat nimittäin enemmänkin sieneltä. Soita jonkin klinikan eläinlääkärille ja kysy siltä jos paikallinen ei suostu yhteistyöhön. Jos tilanne menee siihen pisteeseen että et pysty hevosta hoitamaan niin että sen elämä olisi vielä siedettävää, niin päästä se ihmeessä vihreämmille laitumille. Ei ole mitään järkeä pistää sairasta hevosta kiertoon, parempaan paikkaan pääsystähän ei ole mitään takeita. Ja kilttejä terveitä hevosiakin kyllä löytyy. Tutulla on issikkaruuna jolla kesäihottuma ja puhkuri eikä se sieltä enää muualle kuin taivaslaitumille lähde. Ihottumaloimen kanssa vielä jotenkin pärjää, mutta onhan se vähän arveluttavaa pitää hevosta joka oireilee kesällä ihottumaa ja talvella puhkuria, tuskin se hevonen elämästään nyt niin hirveästi nauttii.

Talvikki
17.11.2005, 09.02
Niin kai se sitten on, että säilöheinällä jatketaan...puhkurille pahinta on tuo kaikenlainen pöly. Jostain syystä issikkani on oikein sisällä viihtyvä sorttia, se on tunkemassa talliin aina kun siellä sisällä joku touhuaa (tarhasta pääsee suoraan talliin)! Ulkona yritän pitää kuitenkin mahdollisimman paljon, ja hepoilla on katos tarhassakin. Harvoin ne kyllä siellä majailevat. Sen perusteella mitä olen itse netistä ym. lähteistä selvittänyt, olen itsekin sitä mieltä että iho-ongelma voisi johtua jostain sienestä. Siihenhän pitäisi auttaa pesu Hexocililla, ja nyt mietinkin miten pestä ja kuivattaa hevonen niin ettei se vilustu, kun meillä ei ole lämmin talli eikä edes vesi tule enää pihalle, kaikki kannetaan sisältä. Pitää siis keksiä joku tila jossa voi pestä, lämmittää sitä jollain keinolla, sitten lämmittää tallia jollain patterilla, ja ennen kaikkea raahata lämmintä vettä saavikaupalla pesupaikalle. Miksi kaikki tälläiset vaivat tulevat kylmällä säällä?! Kesällä kaikki olisi helpompaa...Tällä hetkellä hevonen ei oireile muuten kuin hilseilyllä, se ei hinkkaa itseään tai muutenkaan raavi. Tiedä sitten voisiko käsittelyn siirtää kevääseen. Täältä on kaikki apu niin kaukana. On hyvä että voi edes netissä neuvoja kysellä. Haluan kiittääkin kaikkia vastauksia lähettäneitä, ja lisää kaommentteja otan mielelläni vastaan.

Óskadis
17.11.2005, 23.17
Olen TÄYSIN eri mieltä Cowgirlin kanssa. Kesäihottuma ei todellakaan ole mikään syy viedä hevosta teuraaksi. Hyvällä ja tunnollisella hoidolla ihottuma ei edes pääse oireilemaan, ja loimen päälle heittäminen tuskin ketään kovasti rasittaa, ei hevosta eikä (toivottavasti) omistajaakaan.

Ota selvää mistä heppasi iho-ongelmat todella johtuvat ja mieti sitten asianmukainen hoito. Tsemppiä!!

Trolli
20.11.2005, 12.49
Meillä on ollut shetikka jolla oli puhkuri ja kesäihottuma.Kesäihottumaan määrättiin aina antibiottikuuri,ja sitten ponin karva oli talvellakin kuin kesäkarva,lyhyt ja kiiltävä.Ponia loimitettiin ja antibiottikuurit annettiin loppuun saakka,poni parani kesäihottumasta itsekseen,koska se oli luultavimmin vain stressistä johtuvaa.

Puhkuria sillä hoidettiin pahimpina aikoina höyryttämällä ja kesällä kasteltiin karsinan purut ja käytävä ennen lakaisua.Poni oli lakaisuajan ulkona ja heinätkin kasteltiin.Puhkuri on yhä,mutta helpottaa kun saa olla ulkona,heinät kastellaan ja ponilla ei mennä pölyisinä aikoina ja maneesissa.