PDA

Näytä tavallinen näkymä : kesäihottuman hoito

Veera..
07.01.2005, 16.41
Miten mä voin lieventää/poistaa kesäihottuman mun issikalta??onks joitain hyviä tököttejä mitkä karkottaa itikoita?? :confused: mun hevosella lähtee joka kesä harja ja häntä..sitä käy niin sääliksi.. Auttakaa mua ja mun hevosta..

sanna kastemato
07.01.2005, 18.12
Itselläni on kesäihottumainen suomenhevonen. Paljon apua olen ihottuman hoitoon löytänyt näiltä sivuilta Kesäihottuma (http://personal.inet.fi/luonto/kaarne/ihottuma.html) Hevoseni syö ympäri vuoden pellavarouhetta ja kesäajaksi hankin muutama vuosi sitten ihottumaloimen, nyt niitä on jo kaksikin, varaloimi pesun ajaksi. Sanoisin, että loimesta ja p.rouheesta olemme saanut parhaat avut. smile.gif

Veera..
07.01.2005, 18.44
kiitos vinkistä.. tongue.gif ihottumaloimi hevosella jo onkin mutta pellavarouhetta ei ole kokeiltu..loimen käytössä hankalaa on vain se että kesällä hevonen on yötkin ulkona..ja loimea on pitänyt sen takia monesti paikata..mutta pitää hankkia pellavarouhetta jostain ja kokeilla sitä.. smile.gif

HEIDIKA
08.01.2005, 07.24
Valkosipulia kuureina, aina hikien pois pesu, ihon pehmentäminen erilaisilla rasvoilla, loimen käyttö koko ajan kesällä, kesällä yöt sisällä, kärpäsmyrkyn käyttäminen, tuulinen laidun, puuton tarha ja laidun, jottei ole mihin hinkata... On paljon kaikenlaisia keinoja ja yks tykkää että jostain on apua ja toinen taas toisesta.

sanna kastemato
08.01.2005, 11.24
Jäin sitten oikein miettimään, että mitäs kaikkea muuta olen hevoselleni vuosien varrella käyttänyt ja hyväksi todennut... Valkosipulia syötän hevosen hengitysteiden takia talviajan, mutta varmasti sillä on vaikutusta myös kesäihottuman vastustuskykyyn.

Pidä huoli, että hevosesi on hyvässä fyysisessä kunnossa kesää varten, huolehdi riittävästä vitamiinien, hivenaineiden ja kivennäisten saannista.

Ihan kätevä pihatossa/tallissa on kivennäiskivi, josta hevonen voi nuolla tarpeen mukaan lisäkivennäistä. Biofarm ainakin myy näitä.

Kyselit suoja-aineista; Meijerin utarevoide Bio-vedinvoide (http://www.finnlacto.fi/vedin.html) sisältää mehiläisvahaa - paras suoja-aine hevosen herkkiin paikkoihin, mihin ei loimen vatsakappale yllä.Ämpäri on 2,5 litraa, riittoisaa ja mikään itikka ei mene rasvaan. Lisäksi mehiläisvaha parantaa nopeasti jo olemassa olevat ötökänpuremat ym. kolhut.

Myös Tallipojan hevosen deoranttigeeliä (niin hullulta kuin nimi kuulostaakin:)) voisi kehua-tuota kun laittaa lenkille lähtiessä hevoselle päähän ja kaulalle, ei ötöt kiusaa!

AVS-14 ja Babyoil on sulle varmaan tuttuja, kuten myös Hexocil-shampoo... oletko käyttänyt Teepol-nimistä pesuainetta hevosenpesuun-se on paljon miedompaa desinfioivaa shampoota kuin Hexocil ja sitä voi käyttääkin useammin. Sitä voit kysellä huoltoasemilta.

Mitähän muuta, parina kesänä olen käyttänyt hevosella pitkävaikutteisia hyönteiskarkotteita, tälle tuntuu sopivan molemmat markkinoilla olevat aineet ja näiden hyöty on se, ettei tarvitse jatkuvasti olla laittamassa jotakin ainetta hevoselle ja tuntuuhan tuo säästönä kukkarossakin:)

Valittelit, että loimet menevät rikki... niinhän ne tekevät, mutta minusta se on pienempi paha kuin hevosen karva/nahka rikki. Yksi keino vähentää jouhien, karvan ja loimienkin rikkoontumista on laittaa rapsuttelu/hankauslaattoja kiinni pihaton / karsinan seiniin. Tiedäthän noita, mitä esim. Hööks myy... sellaiset voi tehdä itse laittamalla eteiseen tarkoitetun piikkimuovimaton palan seinään kiinni. Tai jostain halpahallista pehmeämpiä jalkarapsuja. Meillä avokki kiinnitti nuo pihaton oviaukon viereen sisäpuolelle ja toisen ulkopuolelle, hevonen tykästyi kovasti ja viime kesänä jouhet / karvat olivatkin paljon paremmassa kunnossa ja kolina väheni, kun hevonen rapsutti noihin eikä seiniin. Tuntuvat kelpaavan muillekin kuin ihottumahevoselle:)

Kutinaa aiheuttaa myös likainen loimi ja hevosen oma hiki, eli huomaathan pestä loimen sekä hevosen riittävän usein.

Yksi jippo on käyttää karvankiilloketta; jouhet tulevat liukkaiksi eikä polttiaiset saa niistä kiinni ja pääse puremaan häntäruotoon. smile.gif Tuon jipon huomasin ihan vahingossa, kun pikkusysteri laittoi ruunaa hienoksi juhla-ajoon ja suihkutteli hevoseen karvankiilloketta. smile.gif

Tuuliset laitumet ovat pop, eikä isoja, itikoita puoleensa vetäviä vesistöjä lähellä. Ihottumahevosille on tarjolla omia rehujakin, mutta ikäruunalla otin elokuussa käyttöön Pasture Mixin, ihan yleiskuntorehuna ja olen tykännyt vaikutuksista. Luonnollisesti en syötä päällekkäin pellavarouhetta ja valkosipulia sen kanssa yhtä aikaa.

Olen aika varovainen noiden edellä mainittujen aineiden kanssa, pitkävaikutteisista itikkakarkotteista käytän puolikasta annosta ihottumahevosella, lisään sitten ainetta vaikutusajan puolivälissä. Kotitallissa pihatossa tämä onneksi onnistuu. Iso asia on varmasti myös henkisellä puolella ihottuman hoidossa eli hevosen elinympäristö ja päivittäiset puuhat eivät saa olla liikaa stressiä aiheuttavia, mutta varmasti totaalipumpulissa eläminenkin talviajat on pahasta, kun kesä sitten stressaa polttiaisten takia. Tasapainoista ja monipuolista olisi varmasti paras, kuten jokaiselle hevoselle. Eriasia kuka pystyy täydellisyyttä tarjoamaan ja ylläpitämään. Itse olen tarkka säiden suhteen ja kun on ei-polttiaisilmoja, hevonen heti ilman loimea. Tuntuu toimivan tällä hevosella, mutta meillä on pihatto suoralla näköyhteydellä pihapiirissä.

Huh, kun tuli pitkä stoori, kirjoitin varmasti kysymyksesi vierestäkin, toivottavasti jaksoit lukea loppuun asti... :rolleyes:

[ 08.01.2005, 11:31: Viestiä muokkasi: sanna kastemato ]

HEIDIKA
08.01.2005, 12.47
Taidan olla tyhmä, mutta miksi ei valkosipulia ja pellavarouhetta päällekäin?

sanna kastemato
08.01.2005, 12.55
Kirjoitinko jotenkin hassusti? Tarkoitn kyllä, etten syötä Pasture Mixiä päällekkäin pellavarouheen ja valkosipulin kanssa, koska PM sisältää jo niitä. Toivottasti selvensi. :rolleyes:

Uups, otanpa hiukan äskeisiä sanojani takaisin. :rolleyes: Kävin tarkistamassa PM:n koostumuksen; se sis. kyllä valkosipulia, mutta ei kylläkään pellavarouhetta. Se olikin D&H:n Country Cubes-rehu, jossa oli molempia, sekä p.rouhetta että valkosipulia.

Minun piti aluksi ostaa sitä, mutta rehukaupassa ei ollut ja ostin sitten Pasture Mix-säkn puoliksi kaverin kanssa kokeeksi. Havaitsin sen hyväksi ikäruunalle ja ostin sitten jatkossakin sitä. Hevonen on herkästi lihovaa sorttia, hyvä rehunkäyttäjä, joten ei saa Pasturea kuin puolisen litraa per päivä kaurakourallisen lisäksi. (PM tuntuu tekevän sen lihaksistolle hyvää, vanha hevonen vertyy nopeammin). Pellavarouhetta saa muutaman desin per päivä nyt talviaikaan tämän PM-annoksen ja väkirehujen kanssa.

Itseasiassa valkosipulilisä ehkä voisi olla paikallaan tuolla Pasture annoksella, ehkä. :rolleyes: Toisaalta hevonen on pirteä ja hyvinvoivan oloinen.
smile.gif

[ 08.01.2005, 13:46: Viestiä muokkasi: sanna kastemato ]

Nuuskamuikkunen
08.01.2005, 13.37
Mistä tuota bio-vedinvoidetta mahtaisi saada? Onko täältä Helsingistä päin mahdollisuutta tuotetta ostaa tai tilata? Yritys näyttää nimittäin sijaitsevan Seinäjoella. Viime kesänä lähetin heille sähköpostia aiheesta mutta vastausta en saanut.

sanna kastemato
08.01.2005, 14.14
Hei Nuuskamuikkunen! Itse tilasin sitä ystäväni kautta, jolla on maatila ja nautakarjaa -sieltä tuon ihmeaineen bongasinkin, mutta luulisi sitä nyt saavan ihan suoraankin heiltä tilattua. Sitten ei kai auta kuin bongata joku tilallinen, ja sitten sitä kautta tilata sitä. Menee kyllä hankalaksi, onneksi on erittäin riittoisaa.
Auttaisko, jos sinne firmaan soittaisi? Kyllä heitä luulisi uusi asiakaskunta kiinnostavan (ihottumahepojen omistajat ja hoitajat). Kerros sitten, kuinka kävi!

Veera..
08.01.2005, 20.47
kiitos kaikille vastauksista... oli paljon sellaista uutta tietoa mitä voin hyödyntää.. "sanna kastemato"
oli ainakin erityisen ahkera kirjoittelemaan vastauksia... kiitos siitä... ;) ehkä ensi kesänä hevonen saakin paljon "rauhallisemman" kesän itikoilta... <3 veera..

icey
09.01.2005, 19.21
Hei!
Tässä on ollut paljon puhetta taas valkosipulista. Sitä kun erityisesti suositellaan ihottumahevosille ja suurin osa valmisrehuista sitä jo sisältääkin. Sain kuitenkin kuulla Ruotsissa tutkimuksesta missä on todettu että valkosipuli on myrkkyä hevosille, samoin kun se on koirille. Jotkut ihmisetkin reagoivat valkosipuliin erittäin vahvasti.
Tutkimusten mukaan (yritän nyt muistaa mahdollisimman tarkasti miten se nyt oikein meni...) valkosipuli lamauttaa munuaisten toimintaa. Tämä taas johtaa siihen että hevoset pissaavat normaalia enemmän. Usein myös sanotaan että ihottumahevoset pissaavat paljon... onko näillä siis jotain yhteyttä? Ainakin omasta kokemuksesta monet ihottumahevoset pissaavat paljon...
Niinpä ennen kuin joku toisin todistaa, vältän antamasta valkosipulia hevosilleni. Seuraukset kuulostivat aika suurilta odotettuun hyötyyn nähden...
Jotain ajattelemisen aihetta, ja jos jollain on jotain muuta tietoa asiasta niin kertokaa ihmeessä.

sanna kastemato
09.01.2005, 20.00
Hei icey!

Mielenkiintoinen pointti! En nyt tiedä suositellaanko valkosipulia sen erityisemmin juuri ihottumahevosille, mutta hengitystievaivoihin se on yleinen suositus.

Löytäisitkö jostakin sen tutkimuksen katsottavaksi, olisi mielenkiintoista kurkata sitä. :rolleyes:

Siksi jatkuvaa valkosipulinsyöttöä ei suositella, koska se saattaa viedä/sekoittaa hevoselta kolitasapainon.

Suuri suolankulutus aiheuttaa märkiä karsinoita ja suurta vedenkulutusta, valkosipuliin en sitä kyllä osaa yhdistää, kun meillä ei vedenkulutus/pissamäärät poikkea normaalista.

Luulisi että rehujen valmistajat olisivat perillä tuollaisesta, jos se tieto valkosipulista olisi faktaa.
Hevosille on tarjolla monenlaisia valkosipulivalmisteita... :rolleyes:

[ 09.01.2005, 21:13: Viestiä muokkasi: sanna kastemato ]

Suviiiiih
14.08.2005, 00.13
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja icey:
Hei!
Tässä on ollut paljon puhetta taas valkosipulista. Sitä kun erityisesti suositellaan ihottumahevosille ja suurin osa valmisrehuista sitä jo sisältääkin. Sain kuitenkin kuulla Ruotsissa tutkimuksesta missä on todettu että valkosipuli on myrkkyä hevosille, samoin kun se on koirille. Jotkut ihmisetkin reagoivat valkosipuliin erittäin vahvasti.
Tutkimusten mukaan (yritän nyt muistaa mahdollisimman tarkasti miten se nyt oikein meni...) valkosipuli lamauttaa munuaisten toimintaa. Tämä taas johtaa siihen että hevoset pissaavat normaalia enemmän. Usein myös sanotaan että ihottumahevoset pissaavat paljon... onko näillä siis jotain yhteyttä? Ainakin omasta kokemuksesta monet ihottumahevoset pissaavat paljon...
Niinpä ennen kuin joku toisin todistaa, vältän antamasta valkosipulia hevosilleni. Seuraukset kuulostivat aika suurilta odotettuun hyötyyn nähden...
Jotain ajattelemisen aihetta, ja jos jollain on jotain muuta tietoa asiasta niin kertokaa ihmeessä. </font>[/QUOTE]jejee pöö ;) tongue.gif :confused: :eek: :mad: :rolle

sanna kastemato
27.11.2005, 14.38
kaivoin muuta etsiessäni tämän vanhan ketjun esiin ja luin uudestaan.

Hmm... eikös ihmisillä oireile munuaisten toiminta heikentynyt toiminta niin, että pissaaminen vähenee? tällainen mielikuva mulla on. Uskoisin toimivan samalla tavalla myös eläimillä. Sen tiedän faktaksi, että runsas suolan saanti lisää juomista ja samalla tietysti lisää pissan määrää. Kiihdyttää siis aineenvaihduntaa ja pitkään jatkuessa on epäterveellistä, koska kaikki tarvittava ei silloin ehdi imeytyä ruuansulatuksessa.

Lousku
29.11.2005, 21.18
No uskaltaakos sitä valkosipulia käyttää vai ei? Kun meillä olis hepolla vähän yskänpoikasta, mut en sit tiiä antaisko sitä valkosipulii vai ei.. Saatavilla sitä kyllä olis! :confused:

HattiVatti
30.11.2005, 01.31
Valkosipulia uskaltaa käyttää kyllä, mutta suosittelen käyttämään kuureina. Eli esim. 3-4 viikkoa valkkaria ja 1-2 viikkoa taukoa.

Valkosipuli ei sovi automaattisesti kaikille. Sen terveyshyödyt ovat kuitenkin kiistattomat - niille joiden vatsa sitä kestää. Lisää tutkittua tietoa valkosipulista Valkosipuli (http://www.kotinet.com/timo.haapajoki/Valkosipuli.htm)

HattiVatti
01.12.2005, 00.12
Lisään vielä edelliseen kommenttini sen, että ko. tutkimustulokset perustuvat kliinseen tutkimukseen ihmisillä. Hevosen ruoansulatus eroaa ihmisen vastaavasta.

Valkosipuli aiheuttaa vatsavaivoja ihmisilläkin, joten sama ilmiö löytyy todennäköisesti myös hevoisilta.