PDA

Näytä tavallinen näkymä : oi niitä aikoja

ammika
22.06.2006, 13.20
muistatteko kun ennenvanhaan [kun pulutkin oli lihavanpii] hevosilla oli </font> muovinauhasta punotut otsapannat</font> narusatulavyöt</font> tutit kuolaimissa</font> satulahuovat satulanmallisia ja oikeata huopaa</font>kellään ei ollut suojia, pinteleitä vaan käärittiin [tarrattomia tahi nauhattomia tietennii] ja loimista oli enempi haittaa kuin hyötyä.
ratsastuksenopettaja oli jumalasta seuraava, oppilaita puhuteltiin sukunimeltä jos ollenkaan, satulahuoneissa röökattiin antaumuksella ja hypeltiin ruosteisten tynnörien ylitse ja estetolpat painoi tonnin.

ah, kulta-aika lapsuuden :D

annuli
22.06.2006, 13.23
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja ammika:
oppilaita puhuteltiin sukunimeltä jos ollenkaan,</font>[/QUOTE]Hevosten nimillä silloin toimittiin. Jos opettaja alkoi muistamaan jonkun nimen, se oli jo jotain tosi Hienoa.

Ja aikaa, jolloin Hevosenhoitajaksi pääseminen oli tosi iso juttu. Ja sitten ainakin yleni vielä paremmaksi, jos oli yksäri hoitohevosena.

Koivikko
22.06.2006, 13.25
Ja kaikki hyppäs mitä vaan, metrinen oli kavalentti. (Luin toissailtana vanhaa Hevoshullua missä minkki makkonenkin oli käynyt puissance-kisassa loikkimassa 130 cm tosta vaan).

Ak-Bozat
22.06.2006, 13.26
Ööööh. Mun hevosella on edelleen narusatulavyö.

Kukkuu
22.06.2006, 13.27
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Ak-Bozat:
Ööööh. Mun hevosella on edelleen narusatulavyö. </font>[/QUOTE]\0 mulla kanssa - tosin ei oo käytetty aikoihin...

Jekutin
22.06.2006, 13.35
Moon jäävi sanoon mitään, aloitin vasta 20 vuotta sitten. Silloinhan oltiin jo ihan moderneja.

Mut kyl mä sentään muistan ku ravikärryt oli tehty puusta. Ja miten Partasen Kalle naulasi Vieterin ekan kuninkuusloimen tallin seinään, että se näkyi varmasti ohimeneviin juniin.

taikkis
22.06.2006, 13.36
..ja sit oli pronssimerkit, hopeamerkit ja kultamerkit. Mäkin menin pronssimerkkiä yrittämään heti alkeiskurssin käytyäni. Ai miten niin hyvä itseluottamus..

nau
22.06.2006, 13.45
Ratsastuskoulun hevoset olivat Puolasta ja ponit Tanskasta. Poneja tuli 4 kerrallaan, olivat supervillejä. Hädin tuskin koulutettuja. Ja mitä enemmän ne pukitti, sitä parempi. Oli tosi cool ratsastaa hankalilla (osaamattomilla) hevosilla vs siististi niillä kilteillä (taitavilla).

SYP GP:ssä Kalle Fazer ajeli mopolla pitkin tallinmäkeä ja esteet oli 160 cm. Wegelius voitti kaikki kilpailut tongue.gif

githa
22.06.2006, 13.48
ja harjausvälineet oli tasan kumisuka ja joku juuriharja

ja jos jaloissa oli mitä vaan vikana niin ekaks aina suositelltiin Sublimaattikääreitä smile.gif !

ja ruokinta oli kaura+heinä ja tammoille kalkkia

ja hevoset oli pilttuissa ja kuivikkeena olkea

ja ratsastuskouluilla keväällä maastoiltiin ja ennen ridaustuntia oli jumppahetki

ja hevoset oli laitumella lehmien kanssa tongue.gif

[ 22.06.2006, 13:50: Viestiä muokkasi: githa ]

harrastelija
22.06.2006, 13.54
Jep jep, ope oli kingi vielä tossa kahdeksankyt-luvulla, sit alkoi ote lipsumaan vissiin kautta maan.. :rolleyes: Tai sit mä vaan kävin väärillä talleilla. :cool:
Niin, ja ennen vanhaan tehtiin enemmän jumppaliikkeitä hevosten selässä, nykyään ne taitaa olla alkeiskurssilaisille ihan vieras juttu?

Kirsi V
22.06.2006, 13.59
Beiget ratsastushousut oli muotia.

ammika
22.06.2006, 14.01
niin, kun ei ollut muun värisiä.

HelgaOS
22.06.2006, 14.06
Ja harjat oli aina maalattuja ja kaikkien piti olla sävy sävyyn (myös piikkisuan pysty maalaamaan)...

Ja jos pääsi lakaiseen tallin käytävää, niin vähänks oli "jotain"...

Ja ponit aina pukitteli tunneilla tai sitte ne jumitti keskelle kenttää...

Krekos
22.06.2006, 14.08
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja ammika:

satulahuovat satulanmallisia ja oikeata huopaa</font>[/QUOTE]Joo ja sit kun (ei jos) hevosille tuli lyöttymiä, niin noihin huopiin leikeltiin reikiä niiden kohdalle ja menoksi :rolleyes:

taikkis
22.06.2006, 14.10
ja silloin kun mä aloitin, niin tuntsareilla oli käytössä vielä armeijansatuloita. Vähänks kovia istua. Ei nykyiset kermaperseet ridais niillä metriäkään.

Kirsi V
22.06.2006, 14.28
Ja kaikenlaisia apuohjia käytettiin surutta.
Jopa kaikenmaailman kiintogramaaniviritelmiä ja pahiten pukittelevilla poneilla saattoi olla obersekkiä muistuttava viritelmä.

Takkutukka
22.06.2006, 14.30
Meidän tallilla ei ollut satulahuopia vaan kaikilla hevosilla samanlaiset raidalliset viltit. Isoilla ne viltit oli taiteltu nelinkerroin, poneilla pienemmäksi ja paksummaksi.

Kun pääsi hoitajaksi niin piti jakaa toisten hoitajien kanssa hoitopäivät ja -asiat. Esim. mulla oli joskus hoitopäivä jolloin putsasin kaviot ja satuloin. Toinen hoitaja harjasi ja sai laittaa suitset. Jos pääsi taluttajaksi alkeistunnille niin vuoroa piti myös vaihtaa kesken kaiken, ja ne vuorot katsottiin kellosta :D

Kaikki harjat oli sävy sävyyn myös ja niille samanväriset muoviritilälaatikot.

Nii ja meidän tunneilla käytettiin valtavasti sellasia tötsiä = muovikanistereita joita pujoteltiin. Jumppaliikkeitä tehtiin paljon, mentiin ilman satulaa, käytiin järvessä ja tehtiin kaikkea hauskaa. Nykyisillä tunneilla näyttää olevan paljon kuivempi ja vakavampi meininki.

Joka toisella hevosella oli martingaali ja toinen puolisko oli niitä jolle otettiin pitkä raippa ja ope jahtasi kesällä maapuomin kanssa takaa, talvella viskoi lumipalloilla lisää vauhtia laiskimpiin :rolleyes:

Tulis jo se sade, menee ihan sähläämiseksi :rolleyes:

[ 22.06.2006, 14:36: Viestiä muokkasi: Takkutukka ]

Madame
22.06.2006, 14.50
Hihihi, mun peeveellä oli kesäisin kaksi narusatulavyötä, musta ja valkea. ;)

Juuriharja on muuten vieläkin vailla vertaa, ratsukkoja tunneilla edelleen kutsutaan hevosen nimellä, huovat ovat tulleet meillä pädeihin takaisin, kumitutit oli meitin tsettikselläkin kun oli ongelmia löytää tarpeeksi pieni kuolain jne.

Ne armeijan satulat painoivat niin paljon että piti olla kaksi pikkulikkaa kiikkerän pallin päällä että saatiin satuloitua joku onneton lämppäri. :D

Mun nuoruudessa ei ollut poneja kuin rikkailla pennuilla ja niihin ei kyl saanu koskea kuin nää joilla oli ne valkeat ratsihousut. Muun värisiä ei kyllä ollut ees olemassa.

Minna F
22.06.2006, 15.05
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Jekutin:
Mut kyl mä sentään muistan ku ravikärryt oli tehty puusta. </font>[/QUOTE]Niinhän niitä on vielä nykyjäänkin, taidetaan vain kaikki maalata niin että puuaisat näy. tongue.gif

</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Krekos:
Joo ja sit kun (ei jos) hevosille tuli lyöttymiä, niin noihin huopiin leikeltiin reikiä niiden kohdalle ja menoksi :rolleyes: </font>[/QUOTE]Meidän ratsastuskoululla laitettiin vain pintelipatjoja hiertymän kohdalle ja meno jatkui samanlaisena, ja mähän olen aloittanut ratsastuksen joskus ´88-89... Ettei niin kovinkaan kauaa sitten. :rolleyes:

[ 22.06.2006, 15:09: Viestiä muokkasi: Minna F ]

PipaRi
22.06.2006, 15.09
Muovinauhasta punotut otsapannat oli ihania smile.gif
Jokaisella hevosella oli oma värinsä (Sampo vihreä/valkoinen,Rella puna/valk,Daski kelta/puna...
Mun muistoissani (70-luvun alussa) hevoset oli tosi kilttejä (..paitsi Cita ehkä..)

luppakorva
22.06.2006, 16.59
Jep,mäkin muistan nuo punotut otsapannat mun hoitsulla oli sinimusta.. ja Hepat tosiaan oli kiltimpiä.Samoin samat satulat kelpas kaikille.

DonMio
22.06.2006, 17.12
mä osaan vielki punoo sen sahalaitakuvion, meillä pyhäotsiksessa oli oikein samenttinauhasta punottu. ehp xD

DM

hurtta
22.06.2006, 18.11
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Madame:
Hihihi, mun peeveellä oli kesäisin kaksi narusatulavyötä, musta ja valkea. ;)

</font>[/QUOTE]Ko peeveellä on muuten se musta vyö parhaillaankin käytössä :D

täti-iii
22.06.2006, 20.23
Kun oikeesti kauan sitten aloitti :D , kypärää ei käyttänyt kukaan. Paitsi estekisoissa ja tiätty ilman kiinnitystä. Pipa päässä ratsastettiin suokeilla, joilla oli armeijan miähistösatulat, keltainen huapa (jossa oli reikiä), punottu otsapanta ja naruvyä. Harjat säilytettiin ämpärissä. Ja kaikilla oli omat värinsä (mun hoitsun väri oli kelta-ruskee ja sillä oli keltaset tutit ja ohjatkin *voi yäk*)

Sublimaattia jalkavaivoihin.

Ratsastusmerkkejä oli (TAIKKIS huam!) myäs juniorimerkki (semmonen sinivalkonen kangasläpyskä, jossa hevon pää ja teksti SRL*FRF).
Ja mulla on jossain pronssimerkkikin, jonka suaritin tuntsalla (ja esteet maastoradalla, missä hyppäsin ko suarituspäivänä ekaa kertaa).

Tuntsilla kilpailtiin kansallisissakin Ja esteissäkin luakat oli heD->, ei korkeuden mukaan ilmastuna.

Mitäs viä; omia hevosia ei ollu "kellään", poneja ei ollu, ja hoitajia oli korkeintaan kaksi; varsinainen hoitaja ja vara. Mikä onni ja autuus kun pääs varaks (ja sai harjata joskus, kun Hoitaja armosta lupasi). Tallilla oltiin joka päivä. Ja opeteltiin polttaan tupakkia ja juamaan lonkeroo/vermut biancoo/libistä.

Nin ja pinteleihin ommeltiin naruja omin pikku kätösin ja värjättiin niitä hoitsun väreihin sopiviksi :rolleyes: Ja harjausvälineenä oli ainakin meilläpäin ihan hittinä pöläri. Jossa oli varsi.

Meillon AMMIKAN kans kauheen samallaisia muistoja vaikka mää oon kyä kauheen paljon vanhempi (luulemma)

Ja takissa oli ommeltuna oman seuran kangasmerkki .

Brandon
22.06.2006, 20.33
se mullekkin on jäänyt ehkä eniten mieleen, että tosi monella (ratsastuskoulu)hevosella oli satulan alla lyöttymiä!
ja kun maneeseja ei ollut, hevosia ei myöskään klipattu, eikä loimitettu.
säilöheinää ei oltu keksittykään, ja keväämmällä sitten aina kasteltiin niitä pikkupaaleja, että saatiin pölyherkät hevoset pysymään jollain tavalla kuosissa.

Koivikko
22.06.2006, 22.23
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja täti-iii:

Ja harjausvälineenä oli ainakin meilläpäin ihan hittinä pöläri. Jossa oli varsi.

</font>[/QUOTE]Tämmösen mä ostin Hakaniemen torilta, maksoi 5 mk Sittemmin se palveli monta vuotta äiteellä mattoharjana - tiedä vaikka olisi vieläkin!

täti-iii
22.06.2006, 22.32
KOIVIKKO, :D Mun "pöläri" on viä mutsilla. Harjaa sillä terassin matot. Joka kerta naurattaa, kun sen harjan näkee, kun siinä lukee viäkin "Janina" :D

Koivikko
22.06.2006, 22.38
Mä piirsin siihen Pollen kuvan (siis sen Lena Furbergin). Se lienee jo kulunut pois...?

Óskadis
22.06.2006, 23.13
Herranjumala, mä aloitin kymmenen vuotta sitten ja sillon asiat oli vielä noin! :D

e.v.a
22.06.2006, 23.30
Jotkut hallitsee vieläkin hienojen otsapantojen teon. Olin viime jouluna Poni-Haassa käymässä ja siellä hoitajat olivat tehneet hoidokeilleen upeita otsapantoja.

Madame ja Tätsä (tai ei toi Tätsä oo vielä ihan näin vanha) haltsaa samat muistot kuin mäkin. Ei poneja oltu silloin vielä edes keksitty tuntikäyttöön, kun mä aloitin.
Mutta ei nää asiat ole siitä niin kauheesti muuttuneet, no, esteet ja tolpat on keventyneet. Mutta vieläkin näkyy tutteja, satulan mallisia huopia ostin viime talvena, kun meillä tykätään niistä, välillä käytetään filttejäkin tuntareilla (viime talvena menin muutamalla joilla oli), naruvöitä harvemmine näkyy (paitsi meidän armeijan satulassa tuolla yläkerrassa)...
Gramaaneja, thiedemaneja, lengereitä, kiintomartingaaleja yms. käytetään edelleenkin.

Ei tämä ihan kauheasti ole muuttunut.

MaaJuho
23.06.2006, 05.15
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Óskadis:
Herranjumala, mä aloitin kymmenen vuotta sitten ja sillon asiat oli vielä noin! :D </font>[/QUOTE]Asiat oli vielä eilen illallakin noin.

Mutta suurin osa tämän palstan porukasta ei takuulla edes eilistä iltaa muista. :D

Reppana
23.06.2006, 07.58
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja e.v.a:
Ei poneja oltu silloin vielä edes keksitty tuntikäyttöön, kun mä aloitin. </font>[/QUOTE]Kyllä minun käymilläni talleilla oli lähes jokaisessa myös poneja. Vai onko tässä 60-luku kyseessä tongue.gif

Bamse
23.06.2006, 09.57
Bamsen nimimerkkiä lainailen, koska omaa ei vielä ole. Oli pakko kirjoittaa parit muistelot aivan 80-luvun alusta.

Ensinnäkään hevosia tarhattiin todella vähän meillä. Ei välttämättä joka päivä, vaan esim. kerran pari viikossa, ja tunti tai kaksi kerrallaan. Eläinlääkäri sanoi kuitenkin minulle, että yskivälle tammalleni olisi hyvä olla mahdollisimman paljon ulkona mätänevästä tallistamme. Tallin isäntä taas oli lähinnä sitä mieltä, että hevosia ei pidä liikaa pitää tarhoissa, etenkään sateella, sillä silloin voi tulla pääntauti. Kastumisen ehkäisemiseksi ompelin omin pikkukätösin tammelleni sadeloimen, jotta se voisi olla ulkona myös sadesäällä.

Kun hevosen toi sisälle, sitä ei saanut heti juottaa (oli siis tietysti ämpärijuotto). Jos se joi heti, oli vilustumisen (tai pääntaudin) riski jo todella suuri.

Pääntautia ehkäistiin myös laittamalla riimuihin leuan alle sellaisia pintelin pätkiä, joihin oli laitettu jotain tietyn puun tervaa tms. ihmelääkettä.

Kylmyys ja märkyys oli kaiken pahan alku ja juurii meillä, ja niinpä esim. kovilla pakkasilla kusia ja paskoja ei suinkaan heitetty ulos vaan ne kasattiin tallin ulkoseinille, sisäpuolelle.

Ja tietty käytössä oli ne naruvyöt, tutit, samanväriseksi maalatut juuri- ja varsiharjat, sublimaatit sekä hirvensarviöljy.

Ai niin, unohdin mainita, että meidän hevoset myös laidunsivat liekassa. Minunkin iso sh-tammani saattoi ulkoilla kesällä koko päivän liekassa laiduntaen, kunhan ei sadesäällä päässyt kastumaan.

Ja muistakaa leikata varsoilta harja noin kuukauden vanhana kokonaan. Silloin niille kasvaa vahva ja tuuhea harja tilalle.

tätsy
23.06.2006, 10.15
Oi aika entinen :D

Ratsiope seisoi keskellä kenttää juoksutuspiiskan kanssa ja huitaisi jos ratsukko ei mennyt reippaasti

Ratsastusleirillä leiriläiset kantoi kaikki juomavedet laitumelle (mitenkähän kävisi pullamössis-sukupolven...)

Jos oli silloin pienenä oma kypärä, oli guru. Leirillä kaiveltiin satulahuoneesta niitä päällystettyjä kurkkupurkkeja

Reppana
23.06.2006, 10.25
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja tätsy:
Ratsiope seisoi keskellä kenttää juoksutuspiiskan kanssa ja huitaisi jos ratsukko ei mennyt reippaasti </font>[/QUOTE]Etkai säkin ollut Ollintallilla ;)

Krekos
23.06.2006, 12.06
Ratsastusleireillä oli muutenki talli- ja keittiövuorot, jos tuli heinäkuorma niin purettiin sitten heinäkuormaa. Ei ollut pleikkareita vielä 80-luvullakaan ;)

täti-iii
23.06.2006, 13.06
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Reppana:
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja tätsy:
Ratsiope seisoi keskellä kenttää juoksutuspiiskan kanssa ja huitaisi jos ratsukko ei mennyt reippaasti </font>[/QUOTE]Etkai säkin ollut Ollintallilla ;) </font>[/QUOTE]Reppana; mää olin. Mutta kai aikaisemmin, kerta en koskaan Ollia nähnyt piiskan kanssa. Ääni riitti :D Kyä mentiin reippaasti, kun O pyysi. Ja sitäpaitti "Rrrrrrrrrratsastaja ilman rrrrrraippaa on kuin isäntä ilman aitanpolulla kävelevää emäntää"

Gorppu
23.06.2006, 13.34
Hoitajat teki kaiken. Purki heinäkuormat, mätti lantalan, otti paikat, hoiti hepat, talutti tunneilla, osti hepoille kaikki muut kamat paitsi satulan ja suitset, siivosi tallin, lakaisi käytävät... Palkaksi sai sitten hoitaa, kunhan kävi kerran viikossa ko. tallin tunneilla (=maksoi).

Tallilla oltiin lähestulkoon joka päivä. Jos joku hoitaja ei ilmaantunut paikalle vaikka olisi pitänyt, hänelle soitettiin kotiin hyvin tuohtuneena ja paheksuttiin porukalla. Jos näin kävi useammin, ei tarvinnut enää hoitaa.

Hoitsu piti olla laittamassa eka tunnille valmiiksi ja harjata piti ehtiä mielellään vähintään tunti. Eli oli tultava kolmelta viimeistään tallille. Hoitsu piti myös ottaa viimeiseltä tunnilta, harjata, pestä jalat, pestä kamat... eli kotiin lähdettiin kymmeneltä...

Tallille tultiin bussilla tai pyörällä, ei skootterilla tai äitin / isin autolla / kyydillä.

Tunneilla mentiin paljon ilman satulaa ja leikittiin. Ja putoiltiin niiltä pukittavilta poneilta.

githa
23.06.2006, 13.39
juu leireillä paiskottiin töitä.Boksit putsattiin ja vesiä kannettiin,myös katettiin ja siivottiin oman ruokailun jälkeen.Kamoja putsattiin ja tallia pestiin ja esteitä maalattiin ja kukaan ei valittanut että ois orjana leireillä.

ruotsinkielisenä olin mukana aivan huippu hevoskirjakerhossa Wahlströms Ponnyklubb mistä sai hienoja lahjoja ja isoja kuvakirjoja jännillä kuvilla ja stooreilla ja kaiken paras oli se W-kultainen merkki hevosenkengän sisällä joka koristi jokaisen kypärää smile.gif !!Paljon aistikkaampi ja hienompi kuin nykyinen Pollux ;) !!

On muuten jäljellä vieläkin ne isot kuvakirjat ;) ...

[ 23.06.2006, 13:39: Viestiä muokkasi: githa ]

e.v.a
23.06.2006, 14.30
Reppana , juu oli, kyseessä oli 60-luku. :rolleyes: Ennen Ollintallia. Olimme Kaupissa ja ensimmäiset ponit tuli eräälle pienelle pojalle.
Hilppa oli pienin hevonen mikä siellä oli, sitten Liekki, Petteri ym. Hoidin Orpo-Poikaa, joka oli myös aika pieni.
Ponit ilmeistyivät, kun lopetin siellä. Särkänniemen ponit taisivat olla ensimmäisiä.

Mä oon vanha...

Ja voi noita muistoja :D

PöKö
23.06.2006, 14.57
Armeijan satulassa on tullut eräskin tunti istuttua. Enpä tajua vieläkään millä apinan raivolla se satula sinne ison suokin selkään hinattiin, se satula painoi nimittäin tonnin!

Hiertymät oli hevosilla enemmän sääntö kuin poikkeus, samoin riviä oli aika monella. Sitä hoidettiin paksulla Tummelikerroksella.Suitset oli usein ilman turpista ja otsapannat oli muovi- tai samettipäällysteisiä.

Sukunimellä kutsuttiin juu, ja oikeesti et ollu mitään, ennen kuin sait oman hoitsun. Ura lähti 2. varahoitajasta eteenpäin ja vasta ykköshoitajana olit oikeasti _joku_.

Montakohan kilsaa tuli juostua talutettavien vierellä? Koskaan ei tullu mieleenkään valittaa ettei muka jaksa. Sitten kun oli juossut tallinpitäjän mielestä tarpeeksi, sai palkaksi ratsastaa ilmaiseksi.

Alkeiskurssilla opeteltiin etu- ja takaosakäännöksiä smile.gif entisillä ravureilla. Välillä kevennettiin ilman jalustimia kierroskaupalla eikä tuntunut missään. Mentiin maailman ympäri ja kopsuteltiin jalkoja yhteen kaulalla ja lautasten päällä.

Kun aikuisiällä aloittelin taas hevosharrastusta uudelleen seuraamalla tyttären alkeiskurssia, korvaan särähti tosi pahasti usein toistettu käsky potkaista hevosta jos se ei liikkunut tarpeeksi reippaasti. Meille opetettiin alusta saakka, että hevosta ei potkita. Jotenkin mulla on myös sellanen käsitys, että nykyisin tunnille tulevat lapset/nuoret odottaa enemmän valmista. Ennen oli hienoa jos sai tehdä jotain itse.

Pallo
25.06.2006, 23.45
Oonkohan mä vähän jämähtänyt :confused:

Mullon
*80-luvulla syntynyt poni
*n 30 vuotta vanha [lankku]stübben
*valkoinen narusatulavyö päivittäisessä käytössä (siinä stübbenissä)
*satulanmallinen aito huopa -huopa (siinä stübbenissä)
*kesäisin superlonipaksureikähuopa välissä (kiitos vanhojen arpien)

Mutta sentäs englantilainen turpis eikä tutteja tahi teippejä otsassa.

Mutku musta toi naruvyö on ihan hyvä. Ja huopa on erihyvä. Ja satulan sain kaupan päälle redface.gif :D

Madame
26.06.2006, 07.50
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja täti-iii:
Harjat säilytettiin ämpärissä. Ja kaikilla oli omat värinsä
</font>[/QUOTE]Meillä on edelleen ämpäri, tosin musta kun poni tuhosi kaikki muut. :D

Hurtta, mutta eikö ole hyvä se narusatulavyö, toimii parhaiten juuri helteillä. Helppo putsata ja kuivuu nopeesti. ;)

Mulla on edelleen se "pöläri" käytössä, minusta se on oikein kätevä kun siinä kahvassa on reikä johon sai narun. Yleisputsain joka roikkui tallin kulmalla. :rolleyes:

Juupa, mitään poneja ollut tarjolla missään. Eikä isä suostunut mitään ratsastuskouluja kustantamaan joten sitten ratsastettiin noilla ravureilla. Niillä talleilla aina apu oli tarpeen. :cool:

Velvet
26.06.2006, 08.18
Mä olen sitten ihan kalkkis kun mulla on kumisuka ja juuriharja ämpärissä, matonpesuharja on ihan paras.

Tammalla on kumitutit kuolaimissa ja armeijan valjaat selässä.

Narusatulavyökin löytyy ;)

Nippeli
26.06.2006, 08.35
Mä en oiken tykkää naruvöistä, pari pahasti hankautunutta kainaloa ovat tehneet ennakkoluuloiseksi. Toki se on käyttäjästäkin kiinni, mut me no like. :D

[ 26.06.2006, 08:36: Viestiä muokkasi: Nippeli ]

Natura
26.06.2006, 08.46
Mul olis myydä yks valkonen narusatulavyö jos joku tarvii, 135cm tongue.gif

Pyry
26.06.2006, 08.51
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Pallo:
Oonkohan mä vähän jämähtänyt :confused:

Mullon
*80-luvulla syntynyt poni
*n 30 vuotta vanha [lankku]stübben
*valkoinen narusatulavyö päivittäisessä käytössä (siinä stübbenissä)
*satulanmallinen aito huopa -huopa (siinä stübbenissä)
*kesäisin superlonipaksureikähuopa välissä (kiitos vanhojen arpien)
</font>[/QUOTE]Eikun sinä olet retro eli muodikas :D

Vaari
26.06.2006, 09.18
Armeijan satulat oli tosi syvältä :rolleyes: Tää joutui elämänsä ensimmäisellä ratsastusleirillä (alkeis-sellainen) ratsastamaan muistaakseni 5 tuntia putkeen hevosella, jolla sellainen oli. 6. tunnilla meninkin sitten ilman satulaa (AUTS), kun hepan selkä ei kestänyt enää edes tykkäriä :rolleyes:

Hevosilla oli 70-luvulla vain yksi hoitaja, 2. hoitajat tuli kuvioihin 80-luvun alussa. Harjoja piti olla monta ja niillä piti myös harjata järjestyksessä: ensin pyöritettiin kumisukaa ja irtoava kama pyyhittii pölärillä. Sen jälkeen otettiin piikkisuka ja dandy, jonka jälkeen kiillotettiin pehmeällä harjalla. Viimeinen silaus tehtiin taas pölärille. Päälle oli oma pehmeä harjansa (mulla systerin ja mun vauvatukkaharja) ja jaloille omansa. Harjat oli ämpärissä, tosin mä olin erilainen nuori ja pidin niitä ensin pienessä pärekorissa, kunnes rakas Rokka päätti tehdä siitä päreitä :D Meidän tallilla oli in ja påp, jos pääsi ravitallin puolelle ja sai sieltä vielä hoitohevosen. Mä olin vähän niinkuin hyljeksitty nuori muiden tyttöjen toimesta, mutta ravitallista sain parikin hoitohevosta, joista toinen oli jopa yksäri. Mut ei mun "arvo" siitä siltikään noussut...

Tummelia sudittiin joka nirhamaan, paitsi jos tuli oikein pahat rivit, silloin laitettiin semmoista erittäin tönkköä penisilliinisalvaa (joka keräsi kaiken p*skan). Sublimaatti oli kovassa käytössä, samoin ravureilla Absorbine, jonka valmistaja oli älykkäästi pakannut sen lasipulloon :rolleyes: Niitä sitten hajosi muutama. Putsit oli nykypäivän painoputseja eli semmoisia järkkyjä punaisia, suojia ei juurikaan käytetty vaan kangaspatjoja ja ällöttäviä narupinteleitä (jotka oli silloin kyllä superhienoa).

Ratsastuksenopettajat oli jumalasta seuraavia. Mun eka opettaja poltti tupakkaa :eek: kentän keskellä ja karjui meille toheloille naama punaisena. Välillä lähti tunninpidosta 10 min. etuajassa ja joku vanhempi hoitaja katsoi meidän perään.

Ak-Bozat
26.06.2006, 09.40
Ekan heppani satulaksi hankittiin Ratsupoliisin poisraakkaama satula. Vermeet siihen haettiin lähes vieressä sijainneesta Tallikamarista (kovin montaa heppatarvikeliikettä ei siihen aikaan ollutkaan).

Ja sitä Rivanolia on edelleen pullo kaapissa.

Madame
26.06.2006, 09.44
Meillä ei kyllä ikinä ole ongelmana ollut mikään kainalovamma sen narusatulavyön takia vaikka ko.tammuska on herkkähipiäinen malli. :confused:

Mamma
26.06.2006, 11.50
Voi jukra. Tämä on aloittanut 67...pitäiskö laittaa paremmalla ajalla kootut muistelmat.

Pallo
26.06.2006, 12.03
Kiitos Pyrylle retro -sanasta :D

Ikäponi on mennyttä aikaa, jatkossa alla on retroponi :D :D

Minde
26.06.2006, 13.16
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Pallo:
Mutta sentäs englantilainen turpis eikä tutteja tahi teippejä otsassa. </font>[/QUOTE]Ja noita teipattuja otsapantoja näin myytävän vieläkin jossain heppatavarakaupassa!! :eek: (Whatta fuck??)

Krekos
26.06.2006, 13.39
Kyllähän ravureilla käytetään edelleen niitä kuvio-otsapantoja smile.gif Ja naruvyöt taisi tosiaan hangata, kun ne niin usein tungettiin sellaiseen teddykarvaputkiloon, jota oli mahdoton saada suoraksi (ilman ryppyjä).

Armeijan satuloitakin vielä jotkut käyttävät :D Yhdellä tutulla hevosella on miehistösatula vm. '37 ja mieheni mielestä se on lähestulkoon mukavin penkki jossa hän on istunut :eek: No, kai ne onkin miehille suunniteltu...

[ 26.06.2006, 13:40: Viestiä muokkasi: Krekos ]

Nippeli
26.06.2006, 13.43
Naruvyö voi myös hangata jos ne nahkat jää sinne narujen väliin. Me no like edelleen :D

Titro2547
26.06.2006, 13.55
Kerran vuodessa avataan tällainen topicci, kun mummot haikailee kadotetun nuoruuden perään :rolleyes:

Mutta, muistaako kukaan, kuka se oli, joka osti hevoskuljetusauton Karjakunnalta? :eek: Eikä (ainakaan heti) maalannut vanhoja tekstejä vek. Oli tosi komeen näköistä, kun kisan jälkeen lastas hevoset suoraan teurastamon autoon :rolleyes:

nau
26.06.2006, 13.57
Mä käytän kyllä edelleen niitä satulanmallisia huopia tongue.gif

Siis käytän ja käytän. Enhän mä edes ratsasta tätä nykyä, ainakaan omalla hevosellani :rolleyes:

Koivikko
26.06.2006, 14.03
Nii, valuttaisko me samaan syssyyn muistelemaan Rymd-mehua, Retu-kenkiä ja mitäs näitä muita klassikkoja olikaan. Pennin nallekarkit? :D

taikkis
26.06.2006, 14.05
Miesten on varmaan vaikea istua tällaisissa nykyisen mallisissa (muna) kuppisatuloissa. Mitähän mä tällaisiakin kelailen. Ei mene hyvin mullakaan. :D

Vaari
26.06.2006, 14.06
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Koivikko:
Nii, valuttaisko me samaan syssyyn muistelemaan Rymd-mehua, Retu-kenkiä ja mitäs näitä muita klassikkoja olikaan. Pennin nallekarkit? :D </font>[/QUOTE]Oi, kyllä kyllä kyllä. Varsinkin Rymd-mehu oli luksusta meille kakaroille :D

Madame
26.06.2006, 14.43
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja taikkis:
Miesten on varmaan vaikea istua tällaisissa nykyisen mallisissa (muna) kuppisatuloissa. Mitähän mä tällaisiakin kelailen. Ei mene hyvin mullakaan. :D </font>[/QUOTE]No aattele jos omalle kohalle osuis. :D tongue.gif
Kai niilläkin tuntoa siellä on.

Krekos
26.06.2006, 14.52
Pakko laittaa vielä tämä... Kun 80-luvulla tuli ekat Wintecit, ne olivat kangasta ja väreinä oli mm. pinkki ja sähkönsininen :D Silloin myytiin myös värillisiä nailonsuitsia, sävy sävyyn nääs!

Pallo
26.06.2006, 14.57
Värilliset nailonsuitsethan on edelleen in ja pop. Erit matkaratsastuspiireissä, mutta myös raveissa näkee.

Dr.Elina
28.06.2006, 01.46
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja taikkis:
Miesten on varmaan vaikea istua tällaisissa nykyisen mallisissa (muna) kuppisatuloissa. Mitähän mä tällaisiakin kelailen. Ei mene hyvin mullakaan. :D </font>[/QUOTE]Öö, jaa empä ole huomannut tongue.gif On paikkoja joissa _kaikki_ (koulu)satulat ovat (muna)kuppimalleja :rolleyes:

DonMio
02.07.2006, 00.06
hyvänen aika kuulkaa. minäkin muistan sublimaatin ja olen sitä monesti liuotellut ja hauteita laittanut hevoselle. kyllähän se oli tiedossa, että myrkystä on kyse, mutta seuraava tiedonmurunen oli minulle uutta:

"Eräitä elohopean yhdisteitä käytettiin kuppataudin hoitoon suun kautta, tavallisesti pillereiden muodossa. Vaikuttavana aineena oli useimmiten merkurokloridi eli kalomeli, toisinaan merkurikloridi eli sublimaatti tai elohopeatannaatti, joskus jopa hienojakoinen metallinen elohopea."

ja lainaus on peräisin täältä: http://www.saunalahti.fi/arnoldus/syfilis.html

DM

Galadriel
02.07.2006, 08.55
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Koivikko:
Nii, valuttaisko me samaan syssyyn muistelemaan Rymd-mehua, Retu-kenkiä ja mitäs näitä muita klassikkoja olikaan. Pennin nallekarkit? :D </font>[/QUOTE]Niii, ja tetran malliset Trip-mehut ja irtosalmiakkijauhe ja sit se hauska pieni kova lakupötkö, joka oli kääritty tupakin näköiseen paperiin. Heh, sitä sai lapsetkin Porttikujan baarista (muistatkos Vaari). Ja meidän ostarilla oli maito-automaatti, sieltä sai maitopusseja!

Ja samalla tallilla ollaan oltu Vaarin kanssa junnuna. Sitä pinteleiden käärimis urakkaa ei hevillä unohda, siis kun ne oli otettu myttynä ulos pesukoneesta :rolleyes: . Ja samaisen tallin leirillä oli tapana viimeisenä yönä käydä ajelulla Viri-hepalla (muistankohan nimen oikein) meren rannalla ja kertoilla kummitusjuttuja mereltä nousevan usvan kiemurrellessa ympärillä, huuuuu!

Ak-Bozat
07.07.2006, 12.58
Päivätopicin kirvoittamana ; trailereista ei ollut tietoakaan. Ne harvat ja valitut joilla jokin hevoskuljetus oli, omistivat pakusta tehdyn hevosauton (mun tuttavapiirissä ei ollut kenelläkään isoja rekkoja eikä taida olla vieläkään).

Koivikko
07.07.2006, 13.24
Galadriel Virihän (http://community.webshots.com/photo/547418882/2382559990033510824qAAwGV) hää varmaan oli. ;)
Sillä tallilla oli muistaakseni ihan hevosrekka, jolla raveissa käytiin.

[ 07.07.2006, 13:29: Viestiä muokkasi: Koivikko ]

Nana
07.07.2006, 14.15
Ravi-ihmisillä oli usein hevosautoina vanhoista myymäläautoista tehtyjä hevosbusseja. On niitä kyllä joillakin käytössä vieläkin.

DonMio
07.07.2006, 14.17
oii!! aaltopelti-rellu estafetteja oli! voi emälä xD

DM

pooluska
09.07.2006, 12.20
</font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja githa:

ruotsinkielisenä olin mukana aivan huippu hevoskirjakerhossa Wahlströms Ponnyklubb mistä sai hienoja lahjoja ja isoja kuvakirjoja jännillä kuvilla ja stooreilla ja kaiken paras oli se W-kultainen merkki hevosenkengän sisällä joka koristi jokaisen kypärää smile.gif !!Paljon aistikkaampi ja hienompi kuin nykyinen Pollux ;) !!

On muuten jäljellä vieläkin ne isot kuvakirjat ;) ... </font>[/QUOTE]Sama juttu täällä :D Kaikista ylpein olin siitä kultaisesta hevosenkengästä, joka koristi myöskin minun kypäräni!

Ensimmäinen satula perheeseen tuli ostettua n. vuonna -76. Sitä tilattiin Ruotsista ja maksoi 350 mk. Hintaan sisältyi myös naruvyön, vihreän satulahuovan sekä jalustimet ja -hihnat. Kaikki on vielä tallessa... Satula on tosi paljon käytetty ja on edelleen hyvässä kunnossa.

Kypärän äiti ymmärsi ostaa minulle heti kun rupesin ratsastamaan (oli kyllä syytäkin!). Kypärä päähän, farkut ja kumisaappaat jalkaan ja ei ku menox. Raippaa ei käytetty ollenkaan. Sitten mentiin tukka putkella maastossa - polvet hyvin satulaan kiinni ja kaikki muu irti...

Krekos
09.07.2006, 15.20
Kai nostalgikot katsoivat eilen Yle Teemalta vanhat hevosdokkarit: ratsastusleiri vm. 71 ja orilaidun jostain 60-luvulta? Varsinkin jälkimmäinen oli mielenkiintoinen. Hevoset kuskattiin saareen ihan tavallisella matkustaja-aluksella - siellä ne seisoskelivat kannella :eek:

Kati-Jedi
09.07.2006, 22.08
Itse aloitun ratsastamisen ratsastuskoulussa syksyllä 87 ja silloin hevosilla oli joko englantilainen tai hannoverilainen turpahihna. Alahihna oli vain muutamalla harvalla yksärillä.

Armeijan satulaa käytttiin aina sillointällöin. Satulat oli niitä lankku-Stübbeneitä (joista kuitenkin pidän edelleen). Satulahuovat oli satulanmallisia, joukossa oli niitä ihan huopaisiakin. Uutuutena oli sellaiset muoviset joissa alaosa oli hunajakennomaista. Teddyhuopia käytettiin talvella.

Tavan tuntihevosilla ei pidetty mitään suojia tai pinteleitä.

Maastossa käytiin, kaikilla hevosilla hypättiin ja jotenkin tuntui että hevoset oli paljon selväpäisempiä kuin tänäpäivänä.

Tunneilla mentiin puomien ja esteitten lisäksi kavaletteja. Mihin ne on kadonneet?

Cinderella700
18.08.2006, 23.22
</font><blockquote>lainaus:</font><hr /> tutit kuolaimissa
]</font>[/QUOTE]Nyt tuli Kriisi. Me ollaan muinaisia, meillä on olympioiden kanssa tutit.... :D

Marja-Liisa
21.08.2006, 10.33
Ja niinä kesinä kaikki tuoksuivat ihanasti hirvensarviöljylle ja hielle. :D

tauski
21.08.2006, 12.11
Ratsastettiin osastossa. Laukattiin yksitellen. Armeijansatulat, jep jep, ja lyöttymät ja huopiin leikatut reiät...huokaus :rolleyes:

Ja aloitin 70-luvulla Kilossa, puolalaisilla hevosilla ja poneilla, tietty :D

Kaupista tunsin muuten muutaman ponin.

Ak-Bozat
22.01.2008, 08.52
Pientä päivitystä. Jouduimme luopumaan narusatulavyöstä koska se jäi liian lyhyeksi sotanorsulle. Uusissa taas on ihan liian isot soljet.

Jossain vaiheessa tehokkain matolääke oli sellainen turkoosirakeinen aine. Pari päivää piti aina seurata tuleeko niitä värirakeita ulos jotta tiesi hepan todella syöneen aineen.

Alba
22.01.2008, 11.51
Wanha kypärä on vieläkin komerossa, joskus siihen törmätessä ihmettelee, että mitä hyötyä tostakin oli.. mitälienee ohutta muovia/lasikuitua.. pehmusteista ei tietoakaan..:D Ja meidän tallilla oli tosi guru jos löytyi ne ratsihousut! Verkkareilla mentiin ja nokioilla... Joo, meikä teki beiget! (oho, joo guru olin... :p) housut äitin vanhoista 60-luvun leveelahkeisista joustohousuista... sitä ennen oli vanhat tummat hiihtohousut... Ja annas olla, äitee osti yhdeksi jouluksi mulle ihan upouudet oikeat saappaat! joo, ne oli pari numeroa liian isot, mutta olikos sillä sitten väliä.. ei taatusti! Kyllä niillä kelpasi, kröhm... mahtui sukkiakin talvella.

Meidän porukka meni tallille vain viikonloppuisin. Sillon muuten tehtiin kaikki hommat! Ei meillä mitään hoidokkeja sillon ollut, ratsastus ei ollut mikään trendilaji sillon, jotta me putsattiin kaikki yhdessä mitä tartti ja laitettiin tunnille valmiiksi polleja, sitämukaa kun oli tarvis.

Joo, ope oli jumala... ja vanhemmat tallitytöt (jotka tuli viikollakin...) kans ainakin puolijumalia... Omistaja oli kun äiti..

Ei ollut maneesia, aina mentiin pihalla, paitsi jos oli -20 pakkasta.
Maastoon vaan talvella ilman satulaa jos oli kylymä... Ja jos halusi maastoesteitä, niin itse ne sinne piti rakentaa.
Joo, kaikkia jumppaliikkeitä piti myös open mukaan harrastaa, ja vieläkin muistan sen ilman jalustimia ratsastetun koulutunnin... aah, koko 60 min... joo, ja ravia vaan... Kerran piti peffan allekin laittaa penni, ja sitten katsottiin, että kenellä pysyy takapuoli satulassa..
Joo, kyllä meitä rääkättiin... :D Ja isommat tallitytöt katteli joskus tuntia kesällä pikineissä kentän keskellä ja ope heilui jonkun pvn satulassa pikkushortseissa ja puukkareissa samalla kun huusi meille... Joo, sillon kyllä oppi siihen käskyjen tottelemiseen ja siihen, että meille huudettiin ja kunnolla... :D

pore
24.01.2008, 13.17
Se 70-luvun kypärä oli siitä ikävä, että sitä sai etsiskellä lähistöltä kun oli pudonnut;)
Joukkona tosiaan meilläkin mentiin, ja opelle ei sit puheltu tunnilla, eikä paljon muillekkaan.
Mulla on vieläkin takaraivossa joukko vanhanaikaisia oppeja, joita nyt sit yritetään korjailla.
Esim. Sisäolkapää johtaa laukassa... Käy tosi luontevasti...

Korvatulpat olis ollu tarpeen, kun käskyjä sateli, mutta ainakin kuuli mitä opella oli asiaa.

Sublimaatti-hauteita tehtiin imppariin. Lääke oli lasipurkissa pääkallomerkillä varustettuna.
Luulisi olevan nyt muodissa!

tauski
24.01.2008, 14.49
Hauska aihe, jota onkin syytä nostaa aika-ajoin:D

Mulle on iskostunut niin takaraivoon tuo harjausjärjestys, että tunnustan vieläkin sitä noudattavani, ainakin välillä (kun jaksan), eli kumisuka - pöläri- dändy - pehmeä.

Ja mille Tallikamari tuoksui...sitä en unohda ikinä :) Teinitytön Vuitton 70-luvulla:D

Usva
24.01.2008, 15.21
Kun itte aloittelin 70-luvulla armeijan suomenhevoset asuivat pilttuissa jonne ei meinannut millään uskaltaa mennä, hevoset kun usein rusnailivat pikkupelkureita seinää vasten.. Itse tapasin käydä oksentamassa lantalassa ennen satulointia.. Sotilaita käytettiinkin pelottavien hevosten satuloinnissa avuksi surutta. Parilla ns. paremmalla tai yksityisellä hevosella oli karsina, esim. sotilasmestariopettajan vaimon ratsastamalla Morilla. Hepat olivat kaulapannalla kiinni pilttuissaan. Eikä niitä saanut kutsua omakeksimillä lempinimillä esim. Isabellaa ei saanut hellitellä "Bella Bella". Muistaakseni suitsissa ei ollut mitään turpahihnoja, satulahuovat keltaisia satulanmuotoisia, ja naruvyöt. Joo ja suitset oli suitset, riimu oli päitset ja panta oli riimu..
Paljon maastotunteja, pitkiä laukkapätkiä, joskus käytiin raviradalla laukkaamassa täysillä.
Hevosia oli paljon, suokkeja kaikki, nimiä Heku, Hurma, Humu, Ilsu, Heikki, Kalle, Isto, Isabella, Mori, Hilla mm. Ja kaikki tarhailivat tallin edessä tarhassa yhdessä laumassa sulassa sovussa. Tunnin jälkeen ratsastaja vei lähes aina ratsunsa tarhaan piehtaroimaan. Myös joka tunnin jälkeen heppa sai kypärällisen intin näkkäriä pilttuseensa. Hepat kuivattiin heinä/olkitupolla. Ei ollut loimia.Tunti maksoi 5 markkaa ja siihen sisältyi vakuutus. Lauantainen rats.tunti oli samaan aikaan kun tv:stä tuli Onnenpäivät eikä silloin oltu kuultukaan videoista tms..

pore
24.01.2008, 21.11
Kuopiossa 70-luvun alkupuolella ratsastustunti maksoi 8mk, eli alle 1,5e.
No inflaatio tietty se peikko on! Mä muistan kerran kun olin jotain 10-vuotias, näin
pahaa unta että yks sen aikainen ratsastus-ope Kuopiossa perusti tallin ja tunnit
maksoi 54mk.
Ajattelin etten koskaan enää saa ratsastaa:(
Eipä siihen kovin kauan mennyt kun hinnat oli siellä.
Lapsena sai Saviskassa ratsastaa 15minuuttia kahdella markalla. Kaikki rahat tulikin
sit kannettua sinne:)

Rica
24.01.2008, 21.52
Niin ihana topic että on pakko osallistua. Kukaan ei ollut kuullutkaan sellaisesta kuin fleece, saati sitten fleeceloimi:). Loimia oli tasan yksi, kuljetuksissa käytetty enstex -kankainen oranssi kammotus. Kuivatukseen käytettiin mamman perintövilttiä. Ja mäkin muistan ne omituiset, muovimaiset satulahuovat jotka olivat toiselta puolelta pehmeitä ja hiostivat hevosta ihan kohtalaisesti. Tallitytön ura alkoi siitä kun sai muutaman viikon sinnikkään notkumisen jälkeen kääriä pintelimytyn.. Muistan sen vieläkin, siitä se alkoi ja samalla tiellä ollaan edelleen :).

Mobic
25.01.2008, 12.36
Jees, ja joka kissanristiäisessä (joita muuten olikin useampia vuodessa) esitettiin katrilli! Pareina samanväriset hevoset, joilla oli sit ne samnalaiset (kaltaiset, naru)pintelit jaloissa.

Muistan ekoja kertoja, kun norkuttiin tallilla, joku iso ANTOI putsata harjoja, kun oli kevät ja karvaa lähti kaameesti. Ja karsinoita SAI putsata, taluttamaan lähes tapeltiin jne. Oi niitä aikoja!!!

ammika
25.01.2008, 14.15
oi mää muistan lisää!

raveissa [turun metsämäessä] notkuttiin varikkoalueella ja vongattiin raviäijiltä josko sais harjata tai kääriä pimpeleitä.
kerran päästiin aarne nymanin rekkaan harjaamaan hevosia, ja se oli ihan kaikkist hienointa ikinä!
muistan vielä hevosen nimenkin: thea nibs (http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=286793).
...joka siis näköjään oli syntynyt v. -77.

tämäkin mukamas tapahtui ihan just, höh.

Pallo
25.01.2008, 16.34
Joo mä notkuin Vermossa. "Voinksmä auttaa jotenkin?". Kaikki kävi, lakaisut ja pintelinkäärinnät. Huippuhetkinä muistan kun kerran sain ottaa valjaat pois - on ollut varmaan myöhemmin hauskaa setviä niitä, avasin tod näk jok'ikisen soljen kun valjastuksesta ei oikeasti ollut hajuakaan.

Talutella sai lottovoitonomaisesti satunnaisesti, silloin sitä käveli polleana pitkin pihoja. Kerran sain ravien aikana suokkiorin (!) narun jatkeeksi ja sillä oli hiukan kiire ja roikuin ku riepu perässä (toki käynnissä). Kunnes se astu mun varpaalle ja sit se seisoikin kun tatti. Kynsi lähti ja tolleen.

Kävin siis sekä ravien ulkopuolella talleilla norkoilemassa että erit ravien aikana. Silloin piti aina mennä ajoissa enneko portit meni kiinni, siihen aikaan valjastusalue oli yleisöltä suljettu.

Ravitalleilla on linimenttien sun muiden myötä ihan oma hajunsa. Siis edelleen.

Krekos
25.01.2008, 18.38
Heh, mäkin kävin Vermossa notkumassa. Ajoon lähteviä hevosia seisotettiin käytävällä jonossa kärryt perässä, ja aina kun joku paskoi isommat tytöt huusivat: "Juokse, pikkutyttö!" ja mehän juostiin keräämään ne paskat muuttolaatikkoon jonka sisältö sitten kipattiin lantalavalle. Melko painavia olivat raahata sitä ramppia ylös :D

Niin joo ja ravien aikana mentiin aidan ali tai yli, kun järkkärit ei nähneet ;)

Mobic
26.01.2008, 19.14
Ite en niinkään raveissa roikkunut, kun ratsastustalli oli lähes naapurissa. Alkuun harrastettiin talutusratsastusta, oisko maksanut jotain 5markkaa, ehkä 15min talutus. Joskus pääsi maastoon,oi autuutta.

Entäs ne kypärät, mallia munankuori."Paremmissa" oli 3-pistekiinnitys ja- leukasuoja!Ou gaad, minnehän ne on hävinneet...ja nokialaisissa ratsastettiin, varret käännettiin yleensä kaksinkerroin.

Beige tosiaan oli ainoa saatavilla oleva väri houisuihin, mutta paljon ennen niitä mentiin hiihtareissa. Kätevää, kun jalan alla oli ne kuminauhat, ni ei lahkeet noussu. Ja mistä tilattin varusteet? Inwellistä!

Ja huom pullamössösukupolvi.Haettiin hevoshulluja/villivarsoja ym.antikvariaatista.Niistä sitten luettiin käytännön ohjeita, meillä mm.tehtiin itse raipat, pajusta päällystettiin jollain sähköteipillä.Jee...nykylapset vaan viettää aikaa virtuaalitalleilla, bbooriiinnggg...

Rica
26.01.2008, 19.22
Olinkin unohtanut kokonaan Inwellin :D. Minäkin kuulun lapsuutensa ravipiireissä pyörineisiin. Kun ensin oli lakaissut käytäviä aikansa, eteni vähitellen hoitajaksi. Raveissa kun oli värjöttänyt pakkasessa hevosen kanssa valjaskatoksessa, oli omistajan tuoma 5 mk:n höyrymakkara maailman paras juttu. Jostain kumman syystä ei siis tahdo ymmärrys riittää kun jotkut nykylapset haluavat tallihommista ja hoitamisesta palkkaa..

Coco
26.01.2008, 20.05
Farkuissa ratsastettiin kesät talvet, kypärä ja saappaat sentään oli. Tosin itsesuojeluvaiston puuttuessa joskus mentiin maastoon shortsit jalassa, ilman satulaa & kypärää ja pelkällä riimulla...:eek: Tallille pyöräiltiin kelissä kuin kelissä (ilmankos kunto oli niin hyvä). Ja tallilla nimenomaan tehtiin kaikkea mitä vain sai tehdä! Tunneilla mentiin hyvin usein ilman jalustimia tai satulaa, mutta kyllä olikin hyvä tasapaino! Oi niitä aikoja tosiaan...:)

Kati-Jedi
26.01.2008, 21.35
Ainiin, tuo Inwell! Itsellä vieläkin sieltä tilattuja harjoja, satulahuopa ja yksi loimi. Ei ollut valinnan vaikeutta kun osti jotain kun vaihtoehtoja oli yksi, joissain tuoteissa jopa kaksi. Eli ostatko punaisen vai sinisen harjan.

Mobic
26.01.2008, 21.45
Niin muuten olikin, sininen tai punainen...

Ja todellakin, tallille ajettiin pyörällä satoi tai paistoi! Ja tallilla tehtiin muutakin kuin juoruttiin ja syötiin eväitä. Miten mulla on sellainen mielikuva kans, että jos pääsi taluttamaan jotain tuntilaisia, niin oli muuten to-si upeeta!

ja eikö muuten ne kuuluisat näppyläkäsineet (ei mitkään one-for-all)olleetkin kestäviä, ja: mustat valkoisin näppylöin.

pore
29.01.2008, 22.18
Mulla ei tainnut koskaan olla rahaa muuhun kuin ratsastukseen:) Äiti ompeli joustavasta
kankaasta housut ihan ilman sisäsaumaa. Hienot oli.

Me hoidettiin yhden tummien tallin hevosia koulumatkalla. Siellä vaihtui hevoset usein. Joku siitostamma oli useamman vuoden. Oltiin kolmannella luokalla koulussa, kun aina aamulla
käytiin antamassa aamuheinät. Vihko oli seinällä ja siihen sit kirjoitettiin päiväys ja : Aamuheinät annettu. Paljonkohan ne hevosrukat sitä heinää sai... Oltiin siis 10v ja ei ollut oikein kokemusta, kun ei kukaan meistä ollut edes maalta.

Ope ei tykännyt yhtään kun hevosilta haisevina sit mentiin kouluun;)