PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kotikonstit kesäihottumaan?

imported_Óskadís
11.06.2005, 16.01
Onko teistä kukaan kokeillut ns. itsetehtyjä rohtoja kesäihottuman hoitoon? Siis yrttejä sun muuta öljyn joukkoon ja sillä sitten pollea sivelemään. :rolleyes: :eek:
Onko auttanut?

Saura
11.06.2005, 16.29
Ainakin jouhien tyveen hierottuna ihan pellavansiemenöljystä ollut apua. Ruokaöljy ajanee saman asian.

sanna kastemato
11.06.2005, 20.12
Olet varmaan tutkaillut kesäihottumasivuston?
Sieltä löytyy vinkkejä. Käypä katsomassa.

Aloe Vera, tee tree, vauvaoil, mehiläisvahapitoiset voiteet (Bio-utarevoide on huipputuote), laventeli.
Loimi päälle, sitä ennen hevoseen Coopersekt-annos.

Itsetehdyt rapsutusmatot säästävät jouhia ja karvaa. Niitä voi tehdä ihmisten käyttöön tarkoitetuista muovisista ulkoeteismatoista. Löytyy halpiskaupoista sopuhintaan.

Hevosen pesuaineeksi Teepol on hyvä. Ei ärsytä, eikä jätä kutinaa.

Varsinaista itsetehtyä seosta mulla ei ole käytössä, mutta pyrin hiukan vaihtamaan välillä aineita, että vaikutukset säilyvät. Laventeli (eteerinen) on näppärinta sotkea vauvaoiliin ja siitä häntäruotoon ja jouhiin.

sanna kastemato
11.06.2005, 21.10
Tein äsken aikani kuluksi haun kaikista foorumeista sanalla kesäihottuma ja sain 23 eri keskustelua esille. Jotakin siis löytyy foorumilta jo ennestäänkin:)

Samantyyppisellä hakutoiminnolla löytyy pitkiä keskusteluja aiheesta ht-netistä.

HattiVatti
13.06.2005, 22.21
Tämä on tuolla issikkapuolellakin, mutta siirrän sen tännekin.

Vihaisia ovat alkukesän itikat - kaikki laadut. Omille (terveille) issikoilleni olen tehnyt muutoksen kesän ötökkähäätöön. Valmistan ja markkinoin Hipiäinen yrttiöljyä, joka on tehty kylmäpuristetusta luomurypsiöljystä johon on maseroitu kehäkukkaa ja rohtoraunioyrttiä. Sitten siihen on lisätty kylmäpuristettua tyrniöljyä ja eteeristä laventelia ja palmarosaa.

Alunperin öljy kehitettiin lasten atooppiseen ihottumaan, mutta huomasin sen tepsivän myös hevosten iho-ongelmiin. Pelkkä ihottuman hoito se ei ole, sillä se myös karkoittaa ötököitä. Ötökänpuremien kutinan se vie hetkessä pois. Se on ollut erinomaista tamman nisäalueelle ja ryntäisiin. Niissä on eniten paukamia. Myös ruuna suojaa jäljellejääneet kalleutensa, ryntäät ja mahan alustan tuolla öljyllä.

Kuta kiinnostaa, niin katsokaa Haapajoki.net ja seillä alasivu Eläimille. Ihottumahevosile on myös pian tulossa vahva sisäinen yrttihoito antiallergisista yrteistä, tyrnirouheesta ja viherjauheista. Sivulla ilmoitetaan kun ensimmäinen erä saadaan markkinoille.

Tuolla seoksella hoidin keväsin karvanlähdön aikaan hurjasti hilseilevän ja kamalasti kutisevan tammani.

Nippeli
13.06.2005, 22.21
Kehäkukkavoide auttoi erästä tuntemaani ponia kovastikin.

HattiVatti
13.06.2005, 23.41
Pöh. Linkitettynä Haapajoki.net (http://www.haapajoki.net)

Velvet
14.06.2005, 10.40
70-luvun lopulla sain oman issikkani. Heppa oli kovasti kiusaantunut ötököistä, joskus juoksi itsensä vaahtoon laitumella. Vanhemmiten paheni ja hankasi sitten harjansa aivan mätimisasteelle.

Silloin ei puhuttu kesäihottumista tai muusta vastaavasta eikä hoitojakaan ollut.

Minua pidettiin omituisena kun kesäisin puin ohuen mutta silti kestävän loimen hevoselle (ihottumaloimia ei silloin vielä oltu keksitty :D ). Se esti jonkin verran itikoiden hyökkäystä ja sinne mihin ei loimi yltänyt niin sivelin hirvensarvenöljyä. Ötökkämyrkkyjäkään ei ollut kuin Sekteriä ja tuota hirvensarviöljyä.

Kokeilin tuohon mätivään harjantyveen seuraavaa: Sain eläinlääkäriltä pirtua, jolla kastelin harjan kunnolla (desinfioin) ja sekoitin purkissa valkovaseliinia ja kalanmaksaöljyä. Sitä sekoitusta laitoin hangattuihin kohtiin.

Vaurioitunut iho parani nopeasti :rolleyes:

Sitä konstia käytin joka vuosi jos vaiva paheni niin, että iho hankautui rikki.

M.R.
14.06.2005, 21.29
Eilen lukiessani koiramme-lehteä silmiini osui mainos. Siinä luki: "Kutinaa? karvanlähtöä? yliherkkyyksiä? Salmopet lohiöljy...
Lisäksi teksti Eläinlääkäri palaute:Olen eläinlääkärin vastaanotollani havainnut, että lohiöljyn käyttämisellä ravintolisänä on ollut hyviä tuloksia kroonisista iho-oireista kärsivillä koirilla ja kissoilla.
Purkki näytti pieneltä ja sitä mainosti symppis.com (http://www.symppis.com).
Mutta mieleeni tuli, että josko se auttaisi hevosillakin.

Viereinen mainos mainosti megaderm ainetta (isommassa purkissa) joka on lisäravinne vaikeista iho-ongelmista kärsiville kissoille ja koirille.
(sisältää samoja rasvahappoja molemmat aineet).
Tätä ainetta saa el.lääkäriltä ja apteekista.

Jo syntyneisiin haavaumiin voisi kokeilla lasten sinkkisalvaa. Saa natusanin tuotteena kaupasta tai apteekista joku kalliimpi.
Käytetään mm. vaippaihottumaan ja parantaa äkkiä.

En ole joutunut, koputtaa puuta, hoitamaan ihottuma hevosta, mutta issikan omistajana olen katellut aineita valmiiksi. Myös monella tuntemallani on ihottumahevonen. Ainakin yksi laumassa.

imported_Óskadís
15.06.2005, 15.59
Kiitoksia vinkeistä! smile.gif
Onko kenelläkään kokemusta aloe verasta?

sanna kastemato
15.06.2005, 17.15
Kaveri laittoi aloe veraa tammalleen päähän, kun hinkutti karmeet jäljet silmien alapuolelle:( tapahtui viime viikon lopulla, tämän hetkisestä tilanteesta en tiedä, mutta ilmeisesti kiikuttamani aloepurkki helppas, kun ei ainakaan ole sadatellut tai laitellut lisää kaameita kuvia tammansa päästä. Tällä hevolla oli Boettin päähuppu ja loimi, mutta hankasi pirulainen silti. On sitä sorttia oleva tammuska, että tekee kaiken extravauhdilla (suikkulainen).

Omiin mustelmiin sama aine tepsi nopsaan. Alle viikossa parani valtavat mustelmat ja ruhjeet, vaikka mulla yleensä kestää monen monta viikkoa. Muuta hoitoa eivät saaneet kuin aluksi puhdistusainetta ja sitten päivittäin aloe veraa. Alkoi meikäläinenkin uskoa aloe vera-tuotteisiin kummasti. smile.gif

maatu
16.06.2005, 11.03
Aloe Vera on ainakin ihmisillä kaikenmaailman ötökänpistoissa ja auringonpolttamissa ihan ykköstuote smile.gif
Mistäs kastemato on ostanut hepoille aloeta, missä muodossa (geeli, suihke?), ja onko kovin hintavaa?
Meidän suokki kovasti hankailee harjaa ja häntää, ei kuitenkaan ainakaan parina aiempana kesänä ole ihoa rikki hangannut. Voisi tuota aloeta koittaa kutinaan.
Nyt olen käyttänyt teepuuöljyä muutaman pisaran veden joukossa, tuntuu sekin hiukan auttavan.

sanna kastemato
16.06.2005, 12.35
maatu: Ei se ollut hevoille tarkoitettu aloepurtilo, vaan ihan ihmisten ainetta. Kaivelin omasta kaapista vanhan Golden Products-tuotteen esille.

Mutta ainakin Hööks ja Börjes näkyvät markkinoivan aloe vera-tuotteita hevosille. Lidlissä näytti olevan tarjous aloe vera-shampoosta, sitä ehkä uskaltaisi kokeilla hevoselle... netistä googlettamalla löysin muutamia aloe veran amrkkinointisivustoja.

sanna kastemato
16.06.2005, 12.42
maatulle vielä: Olen itse laittanut hevolle häntään ja harjan juureen babyoilia sekoitettuna avs-14 voidetippaan ja lisännyt vielä muutaman tipan eteeristä öljyä joukkoon. Jouhet on pysyneet hyvinä, on hevo tosin loimen alla aina illat ja yöt, mutta aurinkoiseen aikaan saa nautiskella loimetta. Rasvaan herkät paikat, niin ei ötöt iske. Perusmyrkkynä on puoli annosta Cooperia, menee pihattohevolla noin kolme neljä viikkoa hyvin.Eteerinen öljy on laventelia ja hankin sen varsin edukkaasti Veljekset Keskiseltä, löytyy kyllä ainakin luontaistuotekaupasta.

[ 16.06.2005, 12:45: Viestiä muokkasi: sanna kastemato ]

maatu
16.06.2005, 13.36
Tuota sekoitusta vois kokeilla, ja laventelin tilalle varmaan kävisi tuo tea-tree mitä meillä on jäljellä vielä vähän.
"Perusmyrkkynä" olen laittanut switch-pour-on. Just laitoin tokan annoksen tänä kesänä, ja kuin vähän tuntuisi että olisi apuakin :rolleyes:

sanna kastemato
16.06.2005, 14.34
Kokeile, sillä se selviää. Itse jatkoin avs-14-voidetta just sen takia, ettei ole kuin purkin pohjat jäljellä. Lisäksi vauvaoili on aika kivasta levittyvää, eikä ole kovin tahmaista. Olen laittanut samaa sekoitusta tammalle kiima-aikaan, kun tuntuu peppua hankaavan ja menee komeat mustat jouhet muuten pahaan kuntoon.

Yks juttu, minkä olen eri aineiden kanssa huomannut tässä vuosien saatossa, niin tuntuu, että pitkäänkäytettynä sama aine lakkaa vaikuttamasta yhtä tehokkaasti, sen takia olen vaihdan välillä ja vältän myös ylihoitamista. Puhtaus on tärkeää, koska muuten hankaavat ihossa kutiavaa likaa, hiekkaa ja mitä kaikkea mutua tuolta löytävätkään.

Tee tree on hyvä aine, karkotteesta siinä purkin kyljessä puhutaan, mutta parempi se on itikan puremiin. Uskoisin, että tee tree - vauvaoiliseoksesta tulee toimivaa ainetta.
Laventelin idea on itikoiden karkotus, eivät kai tykkää hajusta.

Nykyään kelpaa hoidella ihottumahevosta, kun vaihtoehtoja on tarjolla paljon runsaammin kuin viitisen vuotta sitten. Hyvä juttu! smile.gif

[ 16.06.2005, 14:39: Viestiä muokkasi: sanna kastemato ]

Brandon
16.06.2005, 18.16
Meillä itseasiassa toi suikkulainen on pikkasen herkkä mäkäräisiin ilta-aikaan.
laittelin yks ilta sille ensihätään meidän oliiviöljyn jääkaapista... kun ei muutakaan ollut, auttoi kyllä hyvin!!, mutten ajatellut että kylmä öljy leviää lämpimään harjanjuureen suht vuolaasti, ja seuraavana päivänä sillä oli koko kaula öljyssä. ;)

Ponitäti
17.06.2005, 13.15
Meidän kaksivuotiaalla ponivarsalla ei ole varsinaista ihottumaa, mutta kauheasti on kihnuttanut häntäänsä ja harjaansa kesäaikaan. En ole ihottumaloimea viitsinyt ainakaan vielä hankkia, mutta viime viikolla hoksasin kuitenkin laittaa ihan tavallista vauvaöljyä kutiaviin kohtiin. Siitä oli ihan heti apua, hinkaaminen väheni huomattavasti. Ei se kokonaan lopettanut, mutta sellainen "vimma" katosi ja nyt kihnuttaminen näyttäisi tapahtuvan enemmän tavan vuoksi, "silloin tällöin ohimennen".

Tuo hinkaaminen alkoi tänä vuonna jo melko aikaisin keväällä, paljon ennen ötököiden tuloa. Mahtaisiko aurinko kuivattaa ihoa? :confused:

HattiVatti
22.06.2005, 03.10
Kaikki hinkkaaminen ei suinkaan tarkoita kesäihottumaa.

Ihmeissäni olen katsonut omia polleja, kun ei ole tarvinnut ötökkämyrkkyjä käyttää ollenkaan. Rupia ja paukamia ei ole tullut vielä ollenkaan, vaikka minua ne itikat illalla kyllä ahdistelee.

Voitelen kahden illan välein ryntäät ja mahanaluksen Hipiäinen -yrttiöljyllä ja tähän mennessä se on riittänyt. Ainoat itikanpuremat alueet ovat tamman nisissä, mutta tuo öljy vie kutinan pois. Alan vakavissani epäillä että öljyseoksella on myös ötököitä karkoittava ominaisuus. Vai onko täällä Pohjanlahden rannalla kesympi itikkakanta kuin muualla Suomessa?

Paarmojen tulo on kuitenkin enää vain päivistä kiinni...

Velvet
22.06.2005, 14.20
Hattivatti, meillä on jo paarmoja :mad: Niitä valtavia pommikoneita muistuttavia jättiläisiä, jotka puree valtavan reiän :rolleyes:

Pienempiä ei vielä ole näkynyt, onneksi :D

Mistä sitä sun taikayrttilientäsi saa ostaa ?

HattiVatti
22.06.2005, 17.27
Velvet: ei se taikaa ole, vain kylmäpuristettua rypsiöljyä, johon on maseroitu (uutettu hitaasti) kehäkukkaa ja rohtoraunioyrttiä sekä lisätty eteeristä laventelia ja palmarosaa. Lisänä on kylmäpuristettu tyrniöjyä. Siis täysin puhdas luonnontuote.

Se on aikoinaan kehitetty ihmisten atopisen ihottuman hoitoon, mutta sitten sitä kokeiltiin kesäihottumaisten issikoiden hoitoon. Osalle se auttoi, osalle ei. Oma issikkatammani kärsii keväisin karvanlähdön aikaan aivan kamalasta kutinasta ja tolkuttomasta hilseilystä. Se hankaa itsensä laikuttain kaljuksi, eikä syytä ole löydetty. Kutina loppuu kun karvalähtö helpottaa. Lopputuloksena oli vain kamalannäköinen osin tumppuinen ja laikuttain kalju hevonen :(

Keksin lisätä rehuun viherjauheen, jossa oli tyrnirouhetta ja nokkosta sekä ulkoisesti hoidin kaljuja paikkoja Hipiäisöljyllä. Oireet helpottivat viikossa huomattavasti ja kahden viikon päästä uusi karva oli kasvanut kaljuihin läntteihin smile.gif

Sittemmin sitä on käytetty sekä rivin hoitoon, että ötökänpuremien kutinan taltuttamiseen.

Toimittelen postin kautta tilaajille tuota öljyä. 100 ml:n pullo maksaa 20,50 plus postikulut 3,50.
Klikkaa tuota mökinkuvaa tuossa ylhäällä niin pääset kotisivuilleni. Sieltä löytyy myös sähköpostiosoite.