Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 20 / 65

Aihe: Turbon asennus kelkkaan

  1. #1
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Alajärvi
    Viestit
    85

    Post

    Elikkäs kuka tietää mistä löytyisi kaikenlaista tietoa mitä pitää ottaa huomioon kun asennetaan Turbo. Tai onko jollain henkilökohtaisia kokemuksia tai jopa kenties ohjeita. Myös kuvia ym. asennuksessa huomioon otettavia seikkoja ja neuvoja otetaan mielellään vastaan.

    Kelkkana tulee toimimaan -98 500G-piste Lynxi, tarkoitus ihan leikkimielellä rakentaa reitti/Ratakäyttöön hivenen erikoisempi peli kesänaikana jos aikaa vain on.

    Kiitos vastauksista jo etukäteen!
    - Ajosilmällä on väliä -

  2. #2
    Liittynyt
    01/2003
    Viestit
    317

    Post

    eipä juuri tyhmempää ideaa ole ku rakentaa 2t turbo
    <b>Ski-Doo rev 600ho<br />Subaru Impreza GT MY99</b>

  3. #3
    Liittynyt
    11/2003
    Paikkakunta
    Ylämylly
    Viestit
    86

    Post

    no jos saat 2tahti vempaimen toimimaan turbolla niin ihmetellä täytyy
    ----------------------------------<br />Polaris XC 500 SP X-Edge -03<br />The Way Out<br />----------------------------------

  4. #4
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    125

    Post

    </font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja peccis:
    eipä juuri tyhmempää ideaa ole ku rakentaa 2t turbo </font>[/QUOTE]peccis melko varmasti osaa sitten perustella tämän absoluuttisen totuuden?

    Edittiä, tuolla aika hyvää infoa aiheesta, siis muutakin kuin essonbaaria http://www.lako.com/turbo.html
    Jepjep

  5. #5
    Liittynyt
    01/2003
    Viestit
    317

    Post

    </font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Maukka:
    </font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja peccis:
    eipä juuri tyhmempää ideaa ole ku rakentaa 2t turbo </font>[/QUOTE]peccis melko varmasti osaa sitten perustella tämän absoluuttisen totuuden?
    </font>[/QUOTE]ensinnäkin se tulee maksamaan varmasti enemmän ku kelkan arvo ja tuskin tulee toimimaan kotikonstein kötöstettynä ku ei sitä aikanaan saatu kelkkatehtaallakaan pelittää
    <b>Ski-Doo rev 600ho<br />Subaru Impreza GT MY99</b>

  6. #6
    Liittynyt
    02/2004
    Paikkakunta
    Haukipudas
    Viestit
    659

    Post

    </font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja peccis:
    </font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja Maukka:
    </font><blockquote>lainaus:</font><hr />Alkuperäisen viestin postittaja peccis:
    eipä juuri tyhmempää ideaa ole ku rakentaa 2t turbo </font>[/QUOTE]peccis melko varmasti osaa sitten perustella tämän absoluuttisen totuuden?
    </font>[/QUOTE]ensinnäkin se tulee maksamaan varmasti enemmän ku kelkan arvo ja tuskin tulee toimimaan kotikonstein kötöstettynä ku ei sitä aikanaan saatu kelkkatehtaallakaan pelittää
    </font>[/QUOTE]Vaan pitäähän sitä harrastuksia olla [img]smile.gif[/img]

  7. #7
    Liittynyt
    11/2003
    Paikkakunta
    Imatra
    Viestit
    65

    Post

    Oiskohan muutama vuos sitten ollu täällä juttua tuosta 2-t turbotuksesta??Eipä se kovin hyvä keksinto ollut.

  8. #8
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    kuhmo
    Viestit
    63

    Post

    Mutta vanhassa bikessä oli juttua 2t turbotuksesta ja sen ne sai ainakin toimimaan.

  9. #9
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Alajärvi
    Viestit
    85

    Post

    Pikkubroidi on väsänny autojen turbojen parissa jonkin aikaa ja se tuota ehotti et jos kesällä kun satelee vettä ni vois tehä tohon vanhempaan kelkkaan jotain Ultimate muutoksia..

    Kyllähän ne toimimaan saa mutta minkälaisella hyötysuhteella ni se onkin eri asia, mielenkiitoinen topic tästä taitaa muodostua
    - Ajosilmällä on väliä -

  10. #10
    Liittynyt
    12/2001
    Paikkakunta
    Muhos
    Viestit
    1.554

    Arrow

    Ehkä ratakäyttöön..reittikäyttöön on ehkä turha haaveilla?
    Erolan arskaki tais väsätä polleen turbon aikonaan..oisko ollu joku 3 mukinen vehjes?
    Muistaakseni aikansa pelas mutta oli pirun oikukas laite [img]smile.gif[/img]
    <a href=\"http://www.ter-tech.com\" target=\"_blank\">www.ter-tech.com</a>

  11. #11
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    125

    Post

    Suurin ongelma tulee olemaan moottorin toiminnan kannalta optimaalisimman vastapaineen saavuttaminen turssin ollessa putkessa. Toisaalta, myöskin liike-energia on aika vähäistä 2t pakokaasuissa, jos vrt esim. 4t, eli "turbon" pakopesän/pakosiiven mallin kanssa saa varmasti oman aikansa painia. Aerocharger- ahtimia ne on käyttäneet jenkeissä, joissa on ihan säälittävän pieni pakopesä verrattuna turbiinikoteloon. Itseasiassa kyseiset chargerit eivät oikeen edes normaaliturssia muistuta.

    Mutta kaikki yli ilmakehän paineen yläpuolella oleva paine painekotelossa on lisää tehoa, oletuksena tietenkin on että kaikki muu on myöskin kunnossa.

    Onhan noita käytetty jenkeissä maaliman sivu varsinki vuorivehkeissä, jolloin hyöty moninkertaistuu ilman ohentuessa.

    Kulutkaan ei kasva näin pienissä vehkeissä, kun pitää tehonlisäykset maltillisena ja valmistuksen mahdollisimman omatoimisena.
    Jepjep

  12. #12
    Liittynyt
    11/2001
    Viestit
    791

    Post

    Katelkaapa haulla tietoja turbottamisesta. Aiemmin oli juttua + kuvia turboista, eli niitä on tehty ihan toimivinakin 2t koneisiin suomessa.
    No comments

  13. #13
    Liittynyt
    12/1999
    Paikkakunta
    Oulun seutu
    Viestit
    81

    Post

    Asiasta juuri mitään tietämättömänä tuli mieleen, että jos käyttäisi mekaanista ahdita, niin ei tarvitsisi sekoittaa sitä pakokaasujen poistoa? Onkos siitä kokemuksia?

    Muuten omasta mielestäni kaksitahtisen turbotuksessa ei ole paljon j:tä. Painoetua hävitään ja käyttöominaisuudet pienenevät entisestään... Mutta saahan sillä katu-uskottavuutta ja testinä ihan mielenkiintoinen.
    - Onko se paljon vai vähän? -

  14. #14
    Liittynyt
    12/2004
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    38

    Post

    onhan rovaniemellä yks häiskä turbottanut kaks kelkkaa.yhden 600 rotax ja 700 jammun.rotaxsissa oli remmi ahdin ja jammussa oikea turbo.jammu toimi melko hyvin mutta oli ongelmia hukkaportin kans...tehot kyllä nousi melko huimasti.

  15. #15
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Nilsiä
    Viestit
    30

    Post

    Siinä teille luu kurkkuun! Kyseessä siis rotax 503 turbotus. Katsokaa ainakin kuvat.

    http://harvelit.proboards29.com/inde...num=1085822145
    -Ei vauhti tapa vaan äkkipyshädys-<br />-Viisaasta päästä kärsii koko ruumis-<br />-Minkä silmä heittää sen pakkeli peittää-

  16. #16
    Liittynyt
    12/2004
    Paikkakunta
    kitee
    Viestit
    173

    Post

    joku vuos sitte oli mk-lehessä joku norjalaine tai ruottalaine en muista kumpi lienee virittäny ski-doota. turboo ei tainnu olla mutta koneessa oli potkuu 275 hevose verra + toimiva NOS systeemi. ja ilkes reitti kelkaks väittää xD itekki olis tarkotus kelkan saatuaa alkaa jonkulaista viritystä tekemää.

  17. #17
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Keminmaa
    Viestit
    6

    Post

    2tahtisen turbotuksessa on muutama huono seikka jotka on kyllä monet ratkassu monen tapaisilla patenteilla [img]tongue.gif[/img] , Ensimmäinen on se että kaks tahtisessa on pakoaukko yhtäaikaa huuhteluiden kanssa auki, jolloin paljon seosta menee hukkaan sitä kautta, pakoputkesta pitää tehä normaalia paksumpi, jyrkemmillä kulmilla ja muutenkin hieman eriskummallisempi, jotta tiivistysaalto pystyy pukkaamaan ulos tulleen seoksen takaisin. Pakoaukkoa/säätimiä laskemalla saahaan nostettua hyötysuhetta ja samalla kun lyhentää putkea, niin kierroslukualuekin pysyy samana.

    Joissakin moottoreissa tuo pakoaukko on korvattu yksinkertaisesti pakoventtiilillä nelitahin tapaan jolloin tuokin ongelma katoaa.

    Onhan noita turbo 2t ollu vaikka kuinka paljon, mutta tehastuotantoon tuskin tulevat, ei taida päästä pakokaasuvaatimuksista läpi [img]tongue.gif[/img]

  18. #18
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    732

    Arrow

    [img]smile.gif[/img] Hyvin puhuttu KALPI
    Erolan turbokokeissa ja toimivissa ratkaisuissa( 2-T) hankaluuksia tuotti lisäksi pillin paineistuminen. Hyvässä 4-T turbossa waste gate toimii vain harvoin. Ratkaisu ...siis pakoventtilli miksei 3 venttiliä lisää / sylinetri saman tien...
    sorry täytyi heittää
    DOO

  19. #19

    Post

    En muista oonko tästä kirjottanu aikasemminkin, mutta ei se pakoputken toiminta turbotetussa 2-t koneessa oo yhtään sen ihmeempi kuin normaalissakaan koneessa. Asiaa ei kannata ajatella liian monimutkaisesti. Normaalistihan moottori toimii 1 barin paineessa, eli normaalissa ilmanpaineessa. Jos turbolla runttaa päälle yhden barin lisää, toimii kone 2 barin paineessa. Eli ne vastapaineet sun muut pakoputkessa nousee samaa tahtia. Konehan toimii kokonaan ikäänkuin "paineistutussa astiassa". Periaatteessa turbotus ei eroa mitenkään siitä, että vietäisiin koko moottori huoneeseen missä vallitseva ilmanpaine on 2 baria, paitsi tietysti tällöin jäisi turbon pyörittämiseen kuluva energia pois.

    Koneen kannalta ainoa ero turbolla ja ilman on se, että tuota 2 barin paineista ilmaa mahtuu palotilaan kerralla enempi, ja samalla sinne voidaan panna enempi bensaa -> enempi tehoa.

    Selkiskö?

    Mekaanisesti on selvää että paineistettu putki täytyy tehdä melko jämäkästä aineesta, se on aika posaus kun paineistettu putki pamahtaa hajalle, varsinkin kun kelkan putken sisätilavuus on vielä aika suuri.

  20. #20
    Liittynyt
    08/2001
    Paikkakunta
    savonlinna
    Viestit
    228

    Exclamation

    Vuoden 1985 vauhdin maailmassa oli juttua 600cc 3-syl polariksesta johon oli tungettu turbo. Turbo oli laitettu pakoputkeen sinne loppupäähän ja jostain oli hommattu erillinen öljypumppu voitelemaan turboa. Hyvin toimi, mitä eka kerralla suli mäntiä liian laihan seoksen takia. Käyttäjä oli muuten erittäin tyytyväinen, mitä nyt turboviive oli hiukkasen liian pitkä (1-2sek)... Tehoa oli otettu n. 140-150hv
    Ps. firma taisi olla autohiomo , jotka harrasti siihen aikaa jälkiasennusturboja, voi olla että muistan firman nimen väärin
    HeavyMetal pelasti minut urheilulta.

Bookmarks

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •